|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
|
Tycker ändå det är synd att BMW ställer om 1-serien till framhjulsdrift. Men det är väl ekonomerna som styr där som över allt annars numera. För BMW är det ju en win-win om de kan sänka tillverkningskostnaden, samtidigt som de kan ta lika mycket betalt för bilen. |
|
|
Trenden kunde knappast vara tydligare, det är, som de flesta vet, extremt ovanligt med RWD i den här storleksklassen. Orsakerna är många; FWD erbjuder lägre fordonsvikt, större utrymmen, högre drivhjulseffekt, lägre förbrukning/utsläpp, lägre tillverkningskostnader, bättre riktningsstabilitet samt framkomlighet på vintervägar genom högre belastning på drivande hjul mm. BMWs tidigare FWD-fobi har man nu fått hjälp med av verkligheten att bota. Den fd. Audi-konstruktör BMW anställde på 70-talet försökte få kommande 5-serie FWD vilket nästan kostade honom anställningen. Visst kan det vara negativt att samma hjul både driver och styr, men samtidigt får man ju via styrningen information om de drivande hjulens grepp på olika underlag. Tyckte den i Europa ännu ej marknadsförda 1-serie sedan är ett skolexempel på en lyckad FWD från BMW, synd bara att inte fler här fått möjlighet att prova den! Utpräglade prestandaversioner, oavsett om de är baserade på RWD eller FWD, får ju xDrive, vilket under många förhållanden är helt överlägset. Detta gäller inte minst kommande EV. |
|
| Och FWD gör bilen framtung, kan ge kraftreaktioner i ratten, gör att man som förare sitter bakom bilens tyngpunkt istället för precis vid den som i en bil med jämn viktfördelning. Ska man undvika krafitg understyrning så måste bakändan göras mycket krängstyv, vilket gör att flertalet FWD bilar lyfter yttre bakhjulet vid t.ex. en undanmanöver. Dessutom har flertalet FWD bilar ett mycket lågt främre rollcentrum vilket gör att bilen doppar nosen vid kurvtagning, istället för att som en RWD BMW gå helt platt genom en kurva. Men, men BMW kanske kan trolla med knäna och få en FWD 1-serie att bete sig precis som en RWD. | |
|
M135i avslöjad! Länk |
|
|
Då RWD inte på något sätt är ett invändningsfri drivning kommer man aldrig försöka uppnå någon form av simulering av RWD. Ej heller FWD är utan svagheter, men man har i mitt tycke lyckats rätt bra med 1-seriesedanen i det avseendet. Det som framhållits som fördelar med RWD stämmer ju, men blir endast tydliga vid banracing. I vanlig trafik med normal, laglig körning är de för de flesta försumbara. På Autobahn, som jag själv bor i närheten av, blir de väldigt perifera. För de flesta förare framstår den lågt belastade drivande bakaxeln på framtunga RWD-bilar med stora effektstarka motorer som ett mycket större problem på tex. snöiga, slaskig vägar där framkomligheten blir dålig och man lockas till att i gammal stil lägga sandsäckar i bagageutrymmet för att inte hela tiden köra fast. Jag saknar däremot verkligen 6:an på FWD-bilarna. Med kommande EV-fordon blir detta dock närmast en pseudofråga. |
|
| svårt att säga om den är snygg eller inte men av dessa bilder att döma så ser det lovande ut. ska bli spännande att se vilka motoralternativ som kommer | |
|
"I vanlig trafik med normal, laglig körning är de för de flesta försumbara." Hur bilen ligger i kurvor behöver man ingen bana för att känna, räcker att köra igenom en rondell. Men jag håller med om att framtung RWD inte är någon höjdare, men i stort sett alla RWD/AWD BMW med längsmonterad motor ligger på 50/50 viktfördelning, även när man mäter i verkligheten. Det jag är ute efter är egentligen inte drivningen utan den balanserade viktfördelningen som jag tycker är hur lätt som helst att känna i vanlig körning. Jag har hur som helst inte kört en enda FWD bil som ligger på samma sätt i kurvorna som en BMW. Men, man kan fråga sig om nu FWD är så bra, varför väljer t.ex. Volkswagen att frångå det på sina elbilar och övergå till RWD istället? På en elbil så kan man ju fritt välja drivhjul utan att det påverkar innerutrymmen odyl. Varför har även Tesla valt RWD på sina tvåhjulsdrivna bilar? |
|
|
Jo, jag håller med det du säger vilket stämmer med mina egna upplevelser, men man måste böja sig för att långt ifrån alla är lika intresserade/medvetna. Vet inte om tänkt på det men väldigt många bryr sig inte ens om att ställa in förarsätet på rimligt sätt. Man märker ju om tanken är nästan tom eller full. Viktfördelningen är ju dock beroende på hur lastad bilen är i övrigt. När det gäller EV tas ju andra hänsyn då teknologin skiljer sig så radikalt. De upplevelser jag har talar för elmotorer på såväl bak- som framaxel med extremt snabb och exakt kraftfördelning, en fröjd att köra. Det som inte är en fröjd är bilar som gör 0-100km/h på 2,5-3s. Hur många kan hantera sådana prestanda? Knappast de som inte ens kan ställa in förarsätet! Dessa vill jag inte möta! Roll on autonomous vehicles!!! |
|
| Jo, det är väl som du säger att merparten bara vill ha en bil för att ta sig från A till B så billigt som möjligt, men BMW är ju ändå tänkt att vara något lite extra. En körupplevelse utöver det vanliga. Känns som man tummar lite väl mycket på detta när man går över till FWD. Sen tycker jag elbilar är enormt kul att köra, dock håller jag med om att accelerationen är onödigt snabb. Dessutom är de elbilar jag skulle kunna tänka mig i dagsläget på tok för dyra. | |
IvanB75 |
Jag trodde det inte vore så långt fram till hösten. |
| "Start of communications" (dvs pressrelease) den 27 maj har jag läst på annat håll. | |
| Länk inredningen i stort sett avtäckt | |
| Ser ju riktigt trevligt ut. Får mig att tycka att X1 och X2 skulle behöva en rejäl uppfräschning för att inte halka efter sitt småsyskon. 2-serien också för den delen men det är nog väl sent i livscykeln. | |
|
Lite nya bilder: Länk |
|
|
gillar verkligen bilen av det jag set hittills |
|
|
..och en video som inte lämnar mycket kvar att avslöja. På franska av någon anledning. |
|
|
AMS provkörning: "Nya BMW 1-serie blir framhjulsdriven men absolut inte tråkig" Länk |
|
|
Länk Länk Länk helt avtäckta bilder.. ser rätt bra ut av bilderna att dömma.. vill gärna se den live |
|
|
Ford Focus ??? Länk |
|
| Det jag ser på bilderna känns inte BMW. Ser så framtung ut. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.