|
|
|
|---|---|
|
Hej! Bytte min kylfläkt häromdagen efter att ha haft bilen inne hos BMW för inspektionsservice och upptäckte att det läcker ifrån min kylare. Kul att dom missade det hos BMW?? Men hur som helst, ni som kan mer om detta. Är det här ett tydligt exempel på att själva kylaren är kass? Jag har kollat den nedre kylslangen om är precis ovanför och den läcker inte. På min 320i (N46) är det ju bara 2st slangar till kylaren). Länk Länk Tacksam för alla tips! mvh Andreas | |
![]() 13.394 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Troligtvis är det kylarvätska. Det brukar bli lite starkare kulör på det när man fotar med blixt. Fast vill minnas att BMW's kylarvätska brukar ha en mer djupare blågrön färg när man fotar med blixt. Du kan enkel kolla om det är kylarvätska, fånga upp lite kylarvätska på fingret och smaka det med tungspetsen. Om det har en väldigt besk smak så är det kylarvätska. Det skulle kunna vara styrservoolja också (Pentosin CHF 11S är grön till färgen men vet inte om den reagerar så på en kamerablixt. Fast just där sitter inga styrservodetaljer - behållaren sitter ungefär där fast långt upp på min E87 120i (N46) men skulle den läcka så skulle man sett det. Men det är som sagt lätt att avgöra om det är kylarvätska - när man väl vet det så kan man avskriva allt annat och fokusera på läckage på kylsystemet. På din andra bild så ser det ut att fukta ifrån skarven mellan plastramen och aluminiumkärnan. Det är ett av två typiska ställen som en kylare börja läcka vid (det andra är att halsen på anslutningar spricker och på dagens moderna one-click anslutningar så kan de också läcka speciellt om man köpt billiga Kina delar). När du fastslagit att det verkligen är kylarvätska så ta lite bromsrengöring och spraya rent på kylargaveln och precis undertill (speciellt där uppe på kylargaveln där källan till läckaget ser ut att vara). Starat bilen och se om du ser något läckage från detta område. Om du vill se bättre så är det inga problem att ta loss fläkt och fläktkåpa - du kan stå länge på tomgång utan att du behöver kylarfläkten - men för den skull så ska du såklart ha ett öga på temperaturen. Jag körde min E87 120i mer än en hel sommarsäsong utan fungerande kylarfläkt (det tog nog minst en halv sommarsäsong innan jag ens upptäckte att den inte fungerade). |
| Tack @bmw-slangen för det utförliga svaret! Det är nog lika bra att byta kylaren. Har beställt en ny för dryga tusenlappen så det var ingen större kostnad. Känns inte som att det är optimalt att köra runt med ett läckage på kylaren även om vätskenivån verkar hålla sig ganska stabil. Kollar dagligen.. Har nyligen bytt fläkten så jag har förmodligen också kört runt ett tag utan att märka att den var trasig :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.