|
|
|
|---|---|
|
Hej! Roar mig med att kolla vinterdäck till nya X3:an, och tänkte mig 18” med 225/60 18 Nokian Hkp9. Men hittar inte särskilt bra alternativ hos bythjul och däckonline. De föreslår fälg 8x18, när bilen kommer med 7x18, och Nokian däcken verkar kräva 235 bredd, minst, på 8” bred fälg. (Har inte tillgång till den där däckhandboken, men gissar det eftersom jag får andra sämre 225 alternativ på 8x18 fälgarna) De enda 7x18 fälgar jag hittat, är original hos Bmw == dyrt. Någon som kan tipsa om bra online shoppar där man kanske kan hitta lämpliga fälgar? Gjorde en liten tabell med originalalternativen: 7J18 ET22 (225/60R18) 7,5J19 ET32 (245/55R19) 8x20 ET27 (245/45R20) 9,5x20 ET43 (275/40R20) 8,5x21 ET30 (245/40R21) 9,5x21 ET43 (275/35R21) (5/112 66.6mm) /n | |
| Kollar du på 7,5x18 så får du betydligt mycket större utbud, dock finns det 7x18 här som du söker. Länk | |
|
Hej! Tackar! Vet inte hur du sökte. Hittade inga 7x18 med 5/112. Men hittade en (!) 7,5x18 med någorlunda lämplig inpressning: Länk /n |
|
| Det kan ha varit jag som blandat ihop nu såg jag.. my bad. Dom du länka ska inte vara några problem att ha på din bil :) | |
|
Hej, Är också inne på samma spår, köpa nya vinterdäck till X3:an. Fick pris från BMW org 19" dubbfria Pirelli Sottozero 3, men jag undrar om dessa däck är bra som BMW rekommenderar.. Har läst att vanliga nordiska friktions däck går inte att använda, då antispinnen är alldeles för känslig och resultatet är att antispinnlampan kan tändas i princip hela tiden. |
|
Transocean |
Sottozeros är Autobahn-vinterdäck, inga nordiska. Köper du dom blinkar inga lampor när du gasar på riktigt hårt på bar asfalt men vid ishalka kommer dina varningslampor fullständigt att explodera och smälta till slut. Nokian R2 RFT har funkat riktig bra på min 530e. Körde Nexen dubbfritt utan RFT på min 320D men det var vingligt. Så köp med RFT eller i alla fall XL-däck (förstärkta) om du inte kan tänka dig RFT. Vad ville BMW ha för däck och fälgar? |
|
"Hej! Tackar! Vet inte hur du sökte. Hittade inga 7x18 med 5/112. Men hittade en (!) 7,5x18 med någorlunda lämplig inpressning:" Vänta nu, 5/112? BMW har väl 5/120? |
|
|
BMW har bytt de senaste åren till 5/112. Jag hittade fler alternativ på svenska gummihuset än de övriga. |
|
Transocean |
Har du kollat på Länk De säljer både nytt och bättre begagnad |
|
Tack Transocean, Hitta via Gummihuset Viking Contact 7 RFT och Nokia R3 SUV, fattas bara schyssta fälgar. Fick pris 20tkr för 19" Y-eker 694. Jag vill hellre köra org får se hur jag gör. |
|
|
Jag köpte dessa till min x3,har kört en vinter fungerar alldeles utmärkt. Länk |
|
| Jag kör också med 225-60-18 o HKP 8 | |
|
Tack NGA, Snygga fälgar, det blev 19" för min del. |
|
|
Har kör Sottozero på min GT xDrive i tre säsonger, både i Sverige, Norge och Österrike, har funkat mkt bra. Inga blinkande lampor :-) /M Mina bilar: Länk |
|
| Härligt Tegel. Det blev Sottozero 3, jag ger dem en chans hoppas det funkar bra :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.