AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.847

Halvljus strular (xenon). E46 Touring

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Hej, Har plöjt igenom en del gamla trådar utan att hitta svar eller matchande felbeskrivning: Problemet består i att vänster halvljus inte funkar vid cirka hälften av tillfällena. Dvs jag startar bilen och ibland funkar allt som det ska. Båda ljusen förblir tända tills jag stänger av bilen. En annan gång funkar inte vänster halvljus och då förblir den likaledes av tills nästa gång jag startar bilen. Det framstår som helt slumpartat vilket som kommer att ske.

- Problemet har pågått under flera månaders tid.

- Har bytt glödlampor (Philips DS2).

- Har rengjort anslutningskontakten till glödlampan.

I någon annan tråd läste jag om dålig jordförbindelse vid bakre ljusen som tänkbar förklaring. Bakljusen ser dock helt annorlunda ut på min Touring, så det hjälper mig inte.

Några tips?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skifta ballasten höger vänster och se om problemet flyttar sig

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
@hasso. Tack, det ska jag testa.

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Har skiftat plats på ballasterna, men problemet kvarstår. Fortfarande vänster sida som strular alltså.

Fler tips mottages gärna.

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
har du inte en jordansluten även vid framlysena på båda sidorna?

FAF
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Det låter som liknande problem som vi hade på vår E46, då var det tändenheten som strulade. Den sitter ganska jobbigt till, styrenheten (nr 15 på nedanstående länk) kallas av ballast av många, jag vet inte om det var den du flyttade höger/vänster? En silvrig burk som sitter undertill på lyktan?

Tändenheten (nr 16 på nedanstående länk) är en svart liten burk som sitter jobbigt till, finns ett mekartips med tyvärr dåliga bilder här på Autopower från när jag och min far bytte på min E46 för ett gäng år sedan.

Visste inte vilken årsmodell du har, men här är i alla fall intressanta komponenter från realoem: Länk

Vi hade precis det symptom du nämner, antingen fungerar det eller inte och det märks bara vid uppstart. Tänds det så fortsätter det vara tänt, tänder det inte så tänds det inte förrän möjligen nästa omstart av bilen. Så mitt tips är byte av tändenhet.
Lutar åt att det är tändenheten som är slut, fast innan testa att skifta över lamphållar ballasten också så du kan utesluta den. Den med liten svart box bild finns här Länk

Så kan du spara lite pengar på att slippa köpa båda två som jag fick göra, då det var ballasten som var slut.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Kanon, tack för alla tips! Nu har jag lite mer att gå på.

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Fortsatte felsökningen genom att koppla in vänster strålkastare på höger sida och vise versa. Felet följde med! Så nu kan jag utesluta jordfel. Felet sitter alltså någonstans "i strålkastaren". Och det är inte ballasten (den silverfärgade burken undertill).

Wiberg nämner tändenhet och BMW-alpina-M "lamphållarballast". Är det inte samma sak? Den vita burken under lampan på bilden nedan?

Då måste jag alltså öppna strålkastaren? Det tror jag tyvärr är överkurs för mig. Får försöka hitta någon mekare som kan hjälpa mig med detta.

Länk

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Japp, det BMW-alpina-M länkar är den delen jag bytte, den kallas på internet omväxlande för ballast, igniter, ignition unit osv. Men jag går på realoem.com där den kallas för just ignition element/unit. Vissa har jag sett även kallar den silvriga boxen, styrenheten (control unit enl realoem.com) för ballast, så det blir lätt lite förvirring.

Hur som helst så tror jag att du hittat problemet, men problemet (!) är också att den som du säger sitter svåråtkomligt till. Man får öppna upp och det är inte riktigt gjort för att man enkelt ska komma åt den, så det är lite snäppfästen och annat som gjorde det lite klurigt. Men om du ger det tid så är det absolut möjligt att göra det själv, jag tror att mekartipset här på Autopower kan ge lite ledtrådar även om det har för lite bilder. :)
För att göra det ännu mer intressant eller ännu mer komplicerat. Så skiljer det på pre-facelift och facelift med tillhörande antingen 2-pins kontakt eller 3-pin.

Ja det finns lite olika benämningar på dito, och väldigt tvetydigt. Enkelt att säga silverbox tändenhet/styrenhet och lamphållarkontakten ballast.

Det är mycket pill som det sägs, har en bra mek jag lämnade iväg till.

Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Stort tack för all input! Gör kanske ett försök att byta själv trots allt.

Får jag fråga vem du anlitade @ BMW-Alpina-M, i fall jag inte löser det själv?

Hade jag haft plats och utrymme hade jag försökt själv, och med mek-tipset här på autopower hade det nog löst sig.

Need For Speed Malmö bara gott att säga om.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Liten uppdatering:

NFS kunde inte. Eller ville inte. Åta sig jobbet med att pilla ut den lilla tändenheten som har så många namn.

Hittade en video som var bättre än mektipset här på forumet. Dvs överensstämde bättre med hur mina strålkastare är konstruerade:

Så jag lyckades faktiskt få ut den lilla rackaren och har beställt en ny som jag nu väntar på...

Det var då märkligt att ni inte kom fram till en lösning.

Bra iaf att det verkar lösa sig, det är bra pilligt att komma åt.
Visa användare
636
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Tändenhet bytt!

Problem löst!

:-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.