|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är ute efter att köpa en 330i GT årsmodell 17 eller 18. Hur upplever ni att aktiv fartpilot fungerar? Funderar om det är värt att leta efter en bil med det eller om farthållaren med bromsfunktion duger? Det finns väldigt få bilar med aktiv fartpilot till salu i dagsläget. | |
|
Det beror på hur och var du kör... Jag kör ofta långa landsvägskörningar och ligger nära körkortsgränsen, planerar körningen och håller blicken långt fram. Jag tycker att den aktiva farthållaren funkar uruselt, alldeles för litet "dragspel" lämnar för stor lucka till framförvarande bil, har ingen framförhållning eller planering - kort och gott så stänger jag av den så fort jag kan. Kör man mycket kökörning, eller bara vill flyta med trafiken utan att behöva bry sig så är det en helt annan sak, då funkar den riktigt bra. |
|
|
Jag tycker att den adaptiva farthållaren fungerar mycket bra. Min åsikt är att tycker man att det valda avståndet till bilen framför är för långt så ligger man normalt för nära i vanliga fall. Systemet börjar på att hålla ens bill på ungefär 3 sekunders lucka. Sen kan man minska eller öka avståndet något. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
lämnar för stor lucka till framförvarande bil? ställer du väl själv, finns väl 4 olika lägen. |
|
|
Mycket nöjd med adaptiv farthållare, och det finns 4 lägen som LG skriver. Bra på mindre vägar med lite omkörningsmöjligheter, typ när man har gett upp köra om bilarna framför dig på fjällresan under sportlov eller påsk Crille |
|
|
Har använt den mycket mindre än jag trodde, det är inte att den fungerar dåligt men den passar inte mig och min körning så bra. Stör mig på hur den kör, den tittar bara på bilen direkt framför vilket gör att dragspelseffekten i stop&go-trafik blir ganska rejäl, när jag kör själv ser jag några bilar framåt och ser när det börjar rulla. Det är inte funktionens fel, det är svårt att få vettiga radarträffar på bilar framför så jag förstår varför dom inte använder det i funktionen, men det gör att funktionen lider. På landsväg när man bara vill ligga bakom funkar den rätt ok, men den är ganska "styv" i regleringen så det blir mer gas/broms än när jag själv kör för jag tillåter att avståndet varierar mer än vad funktionen gör. Har testat olika avstånd på den för att se om den är mindre styv på andra inställningar, men upplever den ganska lik. I rusningstrafiken så blir luckan dessutom ibland onödigt stor pga dragspelseffekten vilket gör att många väljer att gå in i luckan, så man tappar lite flyt också på grund av det. Så jag kör inte med den aktiv då heller. Det ska dock sägas att många är nöjda med den, så ta mina åsikter för vad det är - åsikter. :) Det känns som att det beror på vad man har för förväntningar och vilken körstil man vill ha från funktionen. Dessutom är det helt klart olika användningsgrad beroende på vilken trafiksituation det är. Jag kommer inte betala för ACC på nästa bil. |
|
| Mardrömsscenario den dagen då vi inte får köra själv alls. Möjligtvis om man kan låta bilen själv få köra hem efter pubrundan ;) | |
|
Nästa generation av ACC användar också en stereokamera och tittar längre fram. Men den jag kör nu har det inte, men fungerar bra för min körstil ändå. Håller automatiskt lämpliga avstånd. Fick mig några tankeställare när jag började använda den. /n |
|
|
Tack för svar och synpunkter! Det är helt enkelt som det mesta, en fråga om preferenser och i vilken trafik man oftast kör. Tror att jag själv säkert skulle störa mig på funktionen ofta. I de bilar jag provkört samt hyrbilar med liknande funktion har jag inte kommit överens med systemet. Troligtvis skulle man lära sig i vilka situationer systemet fungerar bra och i vilka de inte gör det. Kan man stänga av den aktiva delen av farthållaren och använda den som en vanlig farthållare? |
|
|
ja kan man,,,, håll knappen intryckt i några sek, då blir de som en vanlig farthållare, dock är bromsfunktionen i ex nerförsbackar kvar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.