AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
417

523-98 svårstartad efter lång körning

av
2
avanderr
523i -98
Förut har jag haft problem med bmwn att den kan dö under körning och är svårstartad efter det och kan gå dåligt, när man hade kört en längre sträcka och startat o stannat ett antal ggr. Då bytte jag både kam och vevaxelgivare för ca 9 månader sen. Båda från VDO. Då löste sig problemet ett tag, tills nyss, nu kan den vara svårstartad som fan när man kört ett tag och stannat osv. Men i vissa lägen när man vrider nyckeln efter ett x antal försök då startar den direkt, utan att den går dåligt. Den går aldrig dåligt nu mer eller stannar som tur är. Kan det vara nån av givarna som är felet igen eller är det typ soppapumpen som strular? För att det har en tendens att jävlas mer när den står i uppförsbacke. Tacksam för svar/spekulationer för börjar bli otroligt less nu...
Du måste tyvärr läsa ut felkoder
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja...bränslepumpen(huvudpumpen i tanken)kanske börjar att "ge upp", brukar vara läge att byta denna vid 25000mil cirka.

Men om det aldrig är bytt t.ex bränslefilter så kanske du ska börja med att byta den ?

Hur är servicehistoriken på vagnen?
Många s.k. "småproblem" brukar lösa sig efter en rejäl service...typ inspection 2 service med alla filter inkluderat.

Sedan bör jag kanske slå ett slag för redline SI-1 bränsletillsats, har iaf fungerat för mig vid misstankar om lite igensatta spridare och andra beläggningar runt insugsventilerna t.ex.
Bränslepumpen smörjs etc.
Men då är symptomen iofs mera "småryckningar" under körning..

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.