|
|
|
|---|---|
| Om man så här i semestertider får upp oljebyte i displayen och vill spara lite pengar genom att byta själv vad ska man hälla i för olja då ?? F10 530 D -10 | |
| En olja med klassificeringen BMW LL-04. | |
|
Själv köper jag Aral SuperTronic 0W40 från Tyskland - en ruggigt bra ÄKTA helsyntetisk PAO-baserad olja som är BMW LL04-klassad och köper man 20-litersdunkar, brukar man landa på 1200-1300 kr inklusive frakt hem till dörren. Finns ett antal handlare på nätet och alla jag har provat (Däckonline, Levoil, Motoroel100.de) har fungerat bra och levererat snabbt (räkna med en veckas leveranstid där fraktbolagen i Sverige står för en stor del av den tiden). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
0w-30 ska du ha. Köper alltid Castrol Edge själv, då det var den oljan BMW använde då. De har bytt fabrikat numera. Köpt från Levoil, Mapodo och Öldepot24.de. |
|
|
Det finns 0W30, 5W30, 0W40 och 5W40-oljor som är BMW LL04-klassade. Själv väljer jag Aral SuperTronic 0W40 som är en äkta helsyntetisk olja (vilket ganska få så kallade "helsyntetiska oljor" är i verkligheten), då den har lägsta flyttemperatur under -60 grader C och samtidigt ger lite tjockare och mer tålig oljefilm när den är varm. Nu ligger den oljan ganska nära 0W30 i viskositet men den har ändå lite tjockare oljefilm som varm än alla 0W30-oljor och vissa 0W30-oljor ligger nära 0W20 i viskosititet och då blir varmviskositetsskillnaden rätt stor... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag väljer samma som BMW och som Castrol hänvisar till: Länk Sen är det fritt till var och en och experimentera. |
|
| Tack för alla svar, har några dunkar Mobil 1 stående hemma men kan nog hälla det i något annat :-) | |
|
Tja, var och en gör som de vill. Men Castrol, Aral och BP ingår alla i Bp-gruppen och oljorna tillverkas på samma raffinaderier och ofta är det exakt samma oljor i dunkarna men med olika namn...😉 Nu fyller BMW olja från Shell... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Och olika tillsatser (additiv) | |
|
Både ja och nej.... Vissa oljor har olika additiv men väldigt många av oljorna som är "samma" (med olika etiketter) är identiska oljor med exakt samma additiv - då kan det komma 2000 förpackningar från Castrol på linjen och sedan kommer det 3000 från aral och därefter 2000 från BP - allt tappas från samma batch färdigblandad olja. Detta är inget konstigt i oljebranschen utan väldigt vanligt, detta förekommer hos i princip alla oljetillverkare. Utöver sina egna märken kan det även fyllas "brandade" oljor där det fylls exakt samma olja som man själv säljer men i andra oljemärkens dunkar. Att man måste använda exakt den olja som fylldes från fabriken (vilket kan vara en annan olja än märkesverkstaden säljer trots att det är från samma tillverkare) är naivt - BMW har en officiell lista med över 100 oljor från mängder av tillverkare som är officiellt godkända för användning i deras motorer så länge man använder olja med rätt klassning. Vilken olja som används/rekommenderas/säljs av en viss biltillverkare, handlar bara om ren business där man har olika samarbeten och säljer olja som kostar så lite som möjligt för biltillverkaren - i BMW:s fall (och andra tillverkares) handlar det också om sponsorsamarbete i t ex. F1-cirkusen... Jag väljer olja utifrån tekniska specifikationer (med strävan att använda den "bästa" oljan - vilket dock blir rätt komplext när man måste beakta mängder av parametrar, där få/ingen olja är bäst på allt, men vissa är väldigt bra på i princip allt) och köper sedan den oljan där jag kan köpa den billigast. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.