AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.129

e34 ingen ström fram till bränslepumpen

har en bmw 540ia-93 där som sagt i titeln får kontakten som ska in i själv pump anordningen vet inte exakt vad den där vita grejen heter, men iallfall om jag kör ett separat batteri på pumpen så funkar det. och drar bensin fram till motorn dock händer inte mycket när jag vrider på tändingen så antar att det inte funkar att göra så eftersom att dem 3 andra kablarna som går till pumpen förutom plus å jord. så nån som har tips på saker jag kan testa att göra låter det som att ett relä gått sönder kanske? vet inte hur bilen ska bete sig ifall ett relä nu gått sönder har mätt med multimeter och den får inte alls ström fram och undrar då kan det vara reläts fel eller ett kabelbrott på vägen? uppkskattar ett svar från er lite mer erfarna! har googlat en massa men hittar inget vettigt :/ tyvärr har en e36a jag kan ta relän från ifall dem är felet annars äre bara att börja felsöka kablar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Första steget i all elekotronisk felsökning är att vispa fram elschemat och fläka upp på köksbordet! Annars är det som att jaga älg i mörkaste Småland med förbundna ögon mitt i natten :-)

Detta elschema här nedan är väldigt nära för vilket fordon du har - det är dock avsett för den nordamerikanska marknaden så vissa saker skiljer sig men det brukar mest vara kring belysning och dylikt. Sen måste man ha i åtanke att det alltid finns en del småfel i elscheman, BMW ändrar ibland under produktion och så vidare - så man får alltid dubbelkolla mellan elschemat och sitt fordon.
Länk

Så om jag minns rätt så har en E34 540i -93 en M60-motor och DME 3.3 motorstyrsystemet.

Kolla på sidan 110 i elschemat ovan (jag tror jag hittade rätt - hade lite bråttom), det bör överensstämma relativt bra med hur det ser ut på ditt fordon.

Vad elschemat säger är att bränslepumpen styrs av bränslepumpreläet K6301w och att reläet i sig styrs i sin tur av DME (motorstyrsystemet). Emellan reläet och bränslepumpen sitter också en säkring, F23 på 15A.

Steg #1 : Börja med det enklaste, kolla att säkringen F23 är hel. Den sitter i FPDB (Front Power Distribution Box). FPDB är boxen som sitter vid vänster fjäderbenstorn. Här är en bild från min FPDB Länk - ser nu på locket att jag hade samma säkring (kan se i bilden att det står Krafstoffpumpe Sicherung 23 i locket).

Steg #2 : Undersök reläets arbetsmiljö. Jag tror bränslepumpreläet sitter på samma ställe i din bil som i min E34 535i -89, dvs i E-Boxen (det är boxen vid höger fjäderbenstorn). Reläet är antingen orange eller ljusgrön i färgen, se bild nedan.
Länk

Letar man i elschemat efter rläet K6301w så hittar man på sidan 460 att det ska sitta i "E-Box" och på sidan 512 finns en skiss. Så vi är förhoppningsvis ganska rätt på det.

Är du väldigt ovan vid bilelektronik så bör du inte gå vidare med följande steg. Lämna isåfall in bilen eller ta hjälp av en mer erfaren person som kan guida dig. Chansa inte! Du kan bränna sönder mycket om du gör fel här!

Steg #2.1 : Vad man först vill göra är att kolla att man har spänning fram till matarkretsen, det är terminal 30 på reläet. Denna terminal ska få spänning från B+ Junction Pooint dvs det ska vara hot-at-all-times. Så ta bort reläet och mät med en multimeter vilken spänning du har här.

Steg #2.2 : Nästa steg är att verifiera att du har spänning fram till styrkretsen, det är terminal 86 på reläet. För att få spänning här måste du vrida tändningen till läge II (kanske räcker med läge I). Så kolla med multimetern att du har spänning här.

Steg #2.3 : Om båda dessa tester är OK, går du vidare till att brygga reläet. Man ersätter alltså reläet med en vanlig ledning. På så sätt kan man kolla att allt annat i hela elsystemet fungerar (förutom då styrkretsen som man förbikopplar) samt att alla ledningar orkar med att bära ström - det räcker INTE att kolla att man har spänning!
Finns många sätt att göra detta, men jag anser att man alltid ska säkra upp sin kabel som man bryggar med - i det här fallet är det lämpligt med en säkring lika stor som säkringen till bränslepumpen dvs 15A.
Jag själv byggde en box där jag kunde trycka för temporär körning eller switcha för kontinerlig körning av bränslepumpen.
Länk
Länk

Fungerar det att köra bränslepumpen med ovanstående (och övriga tester är OK), då finns bara två alternativ kvar att utforska :-)
Alternativ #1 : Reläet är trasigt (enkelt att prova). Du har exakt samma relä i din E36. Det orangea reläet har ersattts med det ljusgröna reläet och det sitter garanterat ett ljusgrönt relä i din E36. Fungerar alldeles utmärkt att ta detta relä och prova i din E34. Yes, det ljsugröna har fem ben medans det orangea bara har fyra - men det gör inget. E34 använder inte det femte benet (är inte ens kopplat) så det fungerar således utmärkt att använda det ljusgröna fembenade även om det sitter ett orange fyrbenat nu.
För att vara säker att du har rätt relä så är de orangea märkt med "1378238" och det ljusgröna märkt med "8373700".
Alternativ #2 : Styrkretsen (som hanteras av DME) fungerar inte som den ska - den behöver felsökas vidare.

Men eftersom motorstyrsystemet vägrar starta motorn är det väldigt sannolikt att du kommer hamna i alternativ #2 efter att du gjort alla steg i ovan nämnda felsökning. Men du måste göra alla steg - annars har du skapat en lucka i felsökningen och du har nu en osäkerhetsfaktor att ta hänsyn till - ibland kan man faktiskt hitta ett stort problem som slår ut flera system genom att fokusera på och felsöka en enklare krets :-)

Men isåfall varför DME bestämt sig för att inte slå på bränslepumpen eller inte kan slå på bränslepumpen eller andra system är en annan fråga som man tar tag i först när man rett ut ovanstående. Fast man kan ju alltid kolla upp de enkla sakerna som tex det vita reläet som är mycket viktigts för DME, det som sitter bredvid bränslepumpreläet - se bild nedan. Om inte det fungerar så kommer inte mycket av DME att fungera. Känner man inte ens det klickar så är det nog bättre att börja där och felsöka.
Länk

EDIT : Ovanstående inlägg är egentligen ett direkt svar på frågan i tråden - dvs hur felsöker jag varför jag inte får ström/spänning fram till bränslepumpen. Men läser jag mellan raderna så är ditt problem något annat :-) Men det där är lite klurigare så för att hjälpa till med felsökning där måste man ha lite mer information om hur problemet upplevs (ett no-start scenario kan ha oändligt många varianter och lösningen kan vara alltifrån en löst sittande batterikabel till en totalskuren motor) och vad som hänt fram tills det slutade fungera.
Tack så mycket för ett utförligt svar! Ska gå igenom din lista sen när jag kommer hem och testa allting återkommer med hur de gick sen! :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startspärr som slagit till!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag funderade också startspärr (EWS Electronische Wegfahrsperre på BMW-språk) men eftersom den allra första versionen av EWS (kallades då Drive Away Protection) monterades mellan 09/93 och 12/93 så bör trådskaparen inte ha detta i sin bil (då det är en 93:a).

min är från 06/93 så är rätt säker på att inte startspärr finns!

Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Min erfarenhet från M50 är att pumoen startar inte om vexaxelgivaren är död.
Tjenare pojkar å flickor snabb update på de, rörde i vevaxel kabeln å lite allt möjligt under huven testade efter det att dra bränslepumpen på batteriet igen och den började hosta till så jag kopplade på vanliga kabeln och dra åt helvete asså bilen starta direkt går hur fint som helst och v8an kommer snart vara ute på vägarna!

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vevaxelgivaren är i mer eller mindre alla motorstyrsystem en kritisk signal - vilket betyder att motorstyrsystemet inte ens försöker starta motorn (finns vissa undantag där vissa motorstyrsystem kan gå enbart på kamaxelgivarna men det är inte vanligt).

Många motorstyrsystem måste även ha signalen från vevaxelgivaren under gång - dvs om signalen försvinner så stängs motorn av.

Sen varierar det från motor till motor exakt hur, var och när bränslepumpen ska gå igång. Men gemensamt för alla motorer är att det är designat att när motorn stannar (avsiktligt eller oavsiktligt) så ska bränslepumpen stängas av.

Men självklart kul att du fick igång den! Klart den ska vara ute och rulla på vägarna! Fast det hade varit ju bra att veta på ett ungefär vad det var - "drog i lite allt möjligt" ;-) Vad jag menar med det är att det här felet kommer nog tillbaka i en eller annan form.

Men gissningsvis var det något typ av glapp kring vevaxelgivaren. Nu frågade du ju specifikt efter hjälp att felsöka bränslepumpen - men egentligen hade jag rekommenderat dig att läsa av felkoder (för jag visste att det var ett mer generellt problem) och du hade garanterat fått fram en felkod på vevaxelgivaren.

Men om den börjar strula eller bete sig märkligt (tappar plötsligt kraft men kommer igång igen eller liknande) - börja med att läsa av felkoder. Har du tur så sitter det en felkod för vevaxelgivaren och man vet precis var man ska börja felsöka då :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.