AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
959

Bmw 318 - 03 e46 startar inte

Pe
3
Perc89
BMW 520d -11
BMW 318i -03
Hej, har problem med min frus BMW 318. Allt började med att bilen startade för att sedan stanna efter ca 2 sekunder och efter det gick den ej att få igång. Kollade felkoder som visade fel på båda kamaxelgivarna. Bytte dom försökte starta men går fortfarande ej igång. Dock inga felkoder att läsa av nu:(

Tog lös tändstiften som jag tyckte såg torra ut. Beställde ny bränslepump som jag bytte. I samma veva bytte jag alla fyra tändstift också (mest i förebyggande syfte.)

Har provat köra startmotorn med gaspedalen helt nedtryckt i 15-20 sekunder för att blåsa ut bränslet om den surat ihop.

Nu är mina idéer slut så har någon nått tips vad det skulle kunna vara för fel?
Tack på förhand :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
När motorn stannar/inte vill starta, brukar det vara vevaxelgivaren i stället för kamaxelgivarna som är knas. Dessutom känns det lite osannolikt att båda givarna ger upp exakt samtidigt.

Vilket fabrikat på givarna du bytte till?
Billiga no-name-kina-skräp-givare brukar ofta vara dåliga redan som nya, ibland t om sämre än de gamla trasiga originalgivarna.
Högsta OEM-kvalitet är det som gäller på den typen av givare (BMW original, Bosch eller VDO-Siemens t ex.)

Sedan finns det en hel del dokumenterade problem med kuggad kamkedja på de motorerna och det kan ju ha hänt och då blir det knas för givarna...gör en sökning här i forumet och på nätet i övrigt för lite mer input.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pe
3
Perc89
BMW 520d -11
BMW 318i -03
Köpte två kamaxelgivare på Mekonomen så borde väl duga? Hur ser man om kamkedjan kuggat om? Samt ungefärlig kostnad att laga det? Bilen i sig är väl värd max 15 000kr då den gått 30 000mil. Så om det ens är värt att laga:)
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Knappast värt att laga kostnaden lär hamna nära värdet om du inte gör det själv. Har gjort åtskilliga på jobbet och det slutar aldrig under 10 papp. Repsatserna är inte så dyra men det tar minst en dag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.