AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
417

lite frågor ang. e39 (kylning, stereo, dämpare till bakluckan)

Ba
7
Baccaruda
525iA Touring -93
hej
Nybliven ägare till en e39, 528i touring -97.
I displayen visas "kühlwassertemperatur"
Var sitter givaren? i motorn eller den i kylaren?
Sedan går tempmätaren upp 3/4-del. Sätter jag på värme i kupén så faller den till normala. Kan det vara luft i systemet eller ska man byta termostaten?

Sedan undrar jag om man kan koppla ett slutsteg på ett enkelt sätt eller måste man dra nya kablar från högtalare till slutsteget?

Och hur får man bort dämparna till bakluckan(touring)?

tacksam för lite hjälp
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Vågar inte svara om det är separata sensorer för ECU och tempmätare i instrumentet. Kolla www.realoem.com. Där finns sprängskisser och du kan söka på chassi nr.

Prova att lufta systemet. Jag hade max värme och full fläkt efter termostat och kylvätskepump byte, då jag meckade 528i m52. Luftnippel sitter på kylaren (litet plastlock bredvid stora påfyllningslocket). Motorn på tomgång och sedan prova att öka varvtalet.
M52 är enkla att byta termostat (och vattenpump)på om det inte hjälper att lufta.

Dämparens del fäst till bakluckan lossas genom att ta bort brickan och sedan lossa den lilla sprinten som fäster dämparen mot gångjärnet i bakluckan. Sedan lossar du dämparens som sitter inne i karossen något långt & smalt (jag hade en smal kofot) verktyg. Dämparen sitter fäst i en rund metall kula fäst i karossen.

Stötta upp den tunga backluckan, och var försiktig om du måste stänga bakluckan. Det är oftast softclose på touringarna (el-stängning sista biten) så passa fingrarna vid stängning!

Ba
7
Baccaruda
525iA Touring -93
Tackar.
Skönt med kunnig folk👍😉
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Några tips jag skrev ner när jag bytte på min för 7 år sedan:

* Använd en golvmopp med teleskopskaft för att hålla luckan öppen under arbetet. Moppdelen på stötfångaren och skaftets ände in i ena handtaget på bakluckans insida. Spänn hårt och lås skaftet så går det lätt att arbeta och få dit gasfjädrarna igen. Om luckan inte är helt öppen är det omöjligt att fästa de nya gasfjädrarna i luckorna.

* För att snäppa loss och återmontera de inre kullederna använde jag framgångsrikt ett teleskopskaft för fälgbultar. Ta bort hylsan, dra ut skaftet, lirka in och se till att inga kablar kläms och bänd mot takets över- och underkanter. Vid montering för man först in fjädrarna och lyfter dem på plats med en skruvmejsel så att skålarna vilar på kulorna, då ligger de stadigt.

* Det är smutsigt där inne och nästan omöjligt att få in de nya gasfjädrarna utan att "doppa" den infettade skålen för kulleden i smuts. För att undvika detta tog jag ett A4-papper, vek det på mitten på längden och förde in under fjädrarna.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.