|
|
|
|---|---|
|
Vart fyller man på? Varför vara blase - Kör istället Bmw | |
|
I bromsvätskebehållaren. ;) E87 eller F20? Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Bromsvätska ska inte behövas fyllas på - det är ett slutet system och man byter bara vätskan med regelbundna mellanrum (normalt 2-3 år) som servicepunkt. Fyller man på vätska när beläggen är slitna, är det risk att behållaren svämmar över när man byter belägg... Vadan frågan? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
E87 gäller det! Varför vara blase - Kör istället Bmw |
|
|
Varför ska du fylla på bromsvätska? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B Servicelampa + stegar fram till ikon som betyder det. Enligt boken. Varför vara blase - Kör istället Bmw |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Angående den där ikonen du stegar fram till - är det möjligtvis den i övre vänstra hörnet i nedanstående bild? Länk Om det är den, så är det helt rätt att den ikonen står för bromsvätskan och betyder att bromsvätskan ska bytas (när man passerat datumet som står nedanför ikonen). Byte av bromsvätska kan vara lite knepigt/knöligt för en vanlig bilägare (det är inte bara att fylla på ny bromsvätska), så jag brukar alltid rekommenderar att den lämnas till en seriös verkstad du litar på för detta. Men annars fyller man på i en sådan behållare som i bilden Sverige länkade till (dock är bilden inte från en E87 så det ser lite annorlunda ut). Jag har däremot en E87 120i -06 och kan ta en bild var exakt det sitter på en E87. Tänk på att på en E87 så har de "gömt" bromsvätskebehållaren under plastkåpan som sitter precis bakom vänster fram fjäderbenstorn. Ah, crap - innan jag hunnit ned och ta bilder... Här är en video som visar var bromsvätskebehållaren "gömmer" sig :-) Men precis som Sverige och Johan B är jag lite osäker på vilket problem som egentligen försöker lösas. Om det är ett bromsvätskebyte som ska utföras - så rekommenderar jag som sagt starkt att lämna in till en seriös verkstad du litar på. Om den varnar för låg nivå av bromsvätska - dubbelkolla nivån först i bromsvätskebehållaren (enkelt att se om man lyser med en ficklampa). Och som Johan B redan nämnt så är det ett slutet system och ingen bromsvätska förbrukas (som exempelvis med motorolja). Att den sjunker från max nivå ned halvvägs till min nivå eller liknande är helt normalt om bromsbelägg och bromsskivor är slitna - man ska som sagt INTE fylla på till max i dessa situationer (för det finns risk att det flödar över den dagen man monterar nya belägg och skivor). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.