|
|
|
|---|---|
|
Hej Var ute och körde igår till en närliggande stad 10 mil bort . På vägen dit hade jag ett fasligt schå med bilen den for hit och dit och den fick passas hela tiden var alldeles svettig vid ankomsten och funderade på allr ifrån hjulinställningar till att byta ut hela chassiet , till att rent utav byta bil !!! Sent på kvällskvisten påbörjades hemresan och döm om min förvåning kändes som jag körde en helt annan bil stadig och stabil !ill!! Visade sig att på ditvägen på förmiddagen blåste det en hel del från olika håll medan däremot kvällens hemresa företogs under praktiskt taget vindstilla förhållanden . Alltså modellen måste vara väldigt känslig för blåsväder ??? Har även haft lite problem att den gärna vill sticka iväg på nåt vis företrädesvis åt höger har gjort ett stort antal hjulinställningar och nu häromsistens bytte jag de främre undre länkstagen i framvagnen !! Vibrationerna jag haft vid bromsning är nu som bortblåsta ha-ha , men känsligheten eller oroligheten på Vägen har jag inte blivit av med ! Minns att en BMW mekaniker påtalade att jag hade lite glappt i styrväxeln på vänster sida .Har även läckage i bägge mpackboxarna inget mycket de går långt mellan tillfällena då man tvingas fylla på .Kan det vara detta glapp i styrväxeln som ställer till det ? Ibland blir det som att man får såga sig fram liksom , ratten står ej heller riktigt rakt i raktframläget .Tycker även att det är bättre styrsvar när jag svänger åt det ena hållet än det andra !! Många funderingar vart de men det förtar lite grann av BMW grejen på åt vis .Har funderat på diverse chassi-komponenter tidigare under flera år .Bilen har nu passerat 24000 mil men är väldigt fräsch i övrigt !! | |
|
Nån som har nåt tips hur man går vidare ? Byta silent bussningarna i bakvagnsbryggan ? Kan det vara fel från styrningen , glappet i styrväxeln ? Nån som känner till nån chassiexpert på BMW som kan rådfrågas ?? |
|
|
Hej Hur långt har bilen gått. Framvagnsrenovering, dämpare och styrleder etc efter 16000-20000 mil är inte helt fel. Finns färdiga kit att köpa. Nedre busning i bakvagnen är också förslitningsgrej. Bästa är låta en BMW expert titta på den. Dom är inte så farligt vindkänsliga när dom är friska i leder och dämpare. |
|
|
Om det inte är bytt, så är nog "allt" färdigt att byta i både fram- och bakvagnen vid de miltalen. Och då pratar vi även stötdämpare och fjädrar utöver bussningar/leder/stag... Men börja med att kolla däcken - dels dimensioner och fälgarnas inpressningsdjup (vilket påverkar spårvidden/hävstångseffekten/styrgeometrin på hjulaxlarna) men framförallt däcktrycket. För lågt lufttryck i allmänhet och på bakaxeln i synnerhet, ger gärna svajig och vindkänslig färd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den har till dags dato passerat 24000 mil ! Däcken är fjolårs inköpta Michelin PS4 ligger på original 17 ’’ M-sport fälgar dimension 235/45. -17 Har bytt i bakvagnen de nedre yttre länkarmsbussningarna + stag i samband med detta vart jag av med slitaget av insidan bakdäcken ! Nu har jag bytt i framvagnen de främre undre kontrollstagen och vart då av med de vibrationer som uppstog vid bromsning ! Tjaa byta allt - känns tufft med tanke på investeringen och om allt då blir perfekt ? Är även som sagt lite fundersam på styrningen då jag har läckage i bägge packboxarna inget stort då ! Samt att verkstaden hittade glapp i styrväxeln på vä sida . Däcktrycket ligger just nu på 2,4 fram samt 2,9 bak . Ibland funderar man på om chassit ej är linjärt känns som om fram + bakvagn inte linjerar med varann man får sitta och styra emot -reglera med ratten !! Nja kanske enklast att ge upp och byta bil ??? Nån BMW expert på chassi tycker jag verkar svår att finna ! Har varit hos BMW men de pratar bara om hjulinställning i parti och minut så har inte förtroende för dem !! |
|
|
"Cola-burkarna" (silentblocken/bakvagnsbryggans bussningar) är en klassiker på E39 touring - de är vätskefyllda (vilket inte sedanen har) och börjar läcka och glappa när de är slitna. Det resulterar i att hela bakvagnsbryggan rör sig... Det är ett "hästjobb" att byta dem om man inte har rätt verktyg - det finns avdragare/ipressare att köpa men de är rätt dyra och frågan är om inte det jobbet är ett typiskt jobb för en verkstad som har specialverktyg/specialkunskap-/erfarenhet av att byta dessa bussningar. Men det finns som sagt många bussningar och leder i E39:ans chassi - fantastiskt när allt fungerar och är fräscht - ett evigt problem när delarna börjar bli slitna och man bara väljer att byta de mest akuta delarna... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite sidvindskänsliga är iofs mina sedaner också. Minst känslig är dock M5:an av någon anledning(lite andra hjulvinklar misstänker jag + styvare chassisättning överlag än standard E39 sedanerna). Men däcken har ju "viss betydelse", ser att du införskaffat PS 4 vilket de flesta menar är ett mycket bra däck(ur alla perspektiv). Vi kanske då kan glömma däcken som ett problem. Hjulinställning är inte att förakta, bör göras åtminstone när man byter prylar i fram eller bakvagn..Men du har gjort det frekvent vad det verkar, så vi glömmer den felkällan också :/ Styrningen ska inte vara glapp, men det vet du såklart...Glappet kan mycket väl vara den avgörande faktorn i ditt problem. Bara det jag nu själv kan misstänka i ditt fall, sedan om det blir bra efter en "justering" av styrningen (utbyte av styrväxel i sämsta fall) kan jag ju inte garantera. Mvh Janne. |
|
|
Jag tackar för supporten . Verkar som det gäller att byta ut ” allt ” som jag förstår . Uppförandet blir inte bättre än den svagaste länken !! Är väl styrningen jag är lite ” lur ” på också .Känns som det går lättare , större frigång åt ett håll kanske är den sida som var glapp enligt verkstan . Får ta mig en funderare är ju inget roligt att åka runt med en halv-dan BMW heller ! Vi får se vad det blir !! |
|
| Tips på var man kan köpa bussningskit? | |
| Någon som känner till en bra BMW verkstad som kan svara på chassi-frågor på E39 ?? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.