AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
438

Konstigt ljud vid växling E46

ha
38
hacken
E61 520i -10
Hej.

Jag har ibland ett konstigt ljud på min E46 316i -01.

Det låter som ljudet kommer framifrån och uppstår oftast när jag växlar från 1:an till 2:an.

Detta ljud hade jag för ca. 6 månader sedan men det försvann, dessvärre har det nu kommit tillbaka.

Ljudet är tämligen högt och låter som om någon slår på en stor fjäder med en hammare/gummiklubba.

Ska jag försöka att beskriva ljudet låter det alltså som ett slag på en fjäder, som sedan övergår till ett "booiiing". Detta ljud avtar i styrka, men håller på några sekunder. ("Booiing" är det närmaste jag kan komma när jag ska beskriva ljudet.)

Är det någon på detta forum som har varit med om något liknande?

Var tror ni att detta ljud kan komma ifrån?

Vet ni inte får ni gärna spekulera. Själv har jag letat som en galning, men inte hittat något.

Vad har jag missat?

Ni
960
Nip
320i-04
Testa att gunga framvagnen på varje sida och se om du får något biljud.

Jag hade ett fjäderben fram som gått av - men det vart väldigt kort då jag körde på, och en del av fjäder drog in i ett däck så det punkade. Rök så jag trodde toplockspackning gått eller liknande. Stannade och öppnade huven - och så ett pistolskott - och däclet exploderade.

Men utan att förstå vad det var som lät - klonkande metalliskt - blev det så då jag fortsatta köra.

Så det kan nog finnas många sätt som det kan gå av, tänker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.