|
|
|
|---|---|
|
Hej, bilen har gått ett tag på 5 cylindrar och kompet är nu för högt på den cylinder som inte gått. Komptestade den med kall motor och det visade 11-11-11-11-11-14. Tror ni att typ wd40 metoden kan hjälpa eller något liknande? Är inte så sugen på att ta av toppen. Kan ju tillägga att jag väntar på ny ecu då det var den som gett upp, bilen har även kompressor så han kommer ju förmodligen börja spika på 6e cylindern om jag startar den | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Eller så är kompet dåligt på 5 cylindrar och bra på 1 cylinder :-) 10-11 bar är ju lägsta acceptabla komp (enligt Bentley). Exempelvis hade jag runt 13.0-13.5 bar på min M30B35 (är en 9.0:1 motor) - trots att det mättes med kall motor. Och på min B5254S (är en 10.3:1 motor) så hade jag mellan 14.6-15.0 bar. Och på min gamla M20B23 (är en 9.4:1 motor) så hade jag mellan 12.8-13.4 bar - även det gjordes med kall motor. Så rubriken borde nog vara "lågt komp på fem cylindrar". Om vi utgår ifrån ovan nämnda rubrik så kan det vara som så att kolvringarna inte sluter tätt pga av de gunkat upp sig (och som eventuellt kan lösas upp av WD-40). Men kolvringar kan bli otäta av flera andra anledningar (där WD-40 metoden inte hjälper). Fundera på vad "WD-40 metoden" faktiskt gör så förstår man även vilka problem den eventuellt kan lösa och inte lösa. Men lågt komp kan även komma ifrån otäta insugs- eller avgasventiler (oftast avgasventiler). Så det är mycket if-else-but här, dvs massa gissningar och antaganden. Du kan exempelvis hälla nån matsked olja i de cylindrarna med lågt komp och se om kompet ökar - om det gör det så indikerar det att det finns läckage förbi kolvringarna. Men enklast är att göra ett leakdown (pyser det ur vevhuset så är det kolvringarna, pyser det ur avgaset så är det avgasventilerna, pyser det ur insuget så är det insugsventilerna). Men man måste ändåså vara lite försiktig med att tolka kompvärden tagna med kall motor. |
|
Komptestat en till gång men då bara på 6ans cyl, första gången jag komptesta visste jag inte att man skulle hålla gas och då fick jag 15bar så jag är helt 100 på att det är för högt komp på den cylindern. Kan göra ett komptest igen på alla cyl när jag håller gas och laddat upp batteriet, skulle gissa att det landar på 12-12-12-12-12-15 eller dylikt. Och med varmkörd motor så burkar ju det täta lite till så då kanske trycket höjs ännu mer, som jag fattar det så får man oftast lite lägre värden med kall motor men iaf något att gå efter. Kan ju hända att det är sänkt komp (dubbla toppackningar) eller något då det är en kompressor eftermonterat, bilen spikar ju med för högt komp då. Får väl testa ha starta den när jag får hem nya boxen, är rädd för att något ska gå sönder bara |
|
Stämmer, gasspjället måste vara helt öppet för korrekta värden (annars sugs det inte in den mängd luft som sedan ska komprimeras och skapar det kompressionstryck man sedan mäter). Ja, värden med kall motor brukar alltid ge vissa indikationer (jag har ju själv mätt på kalla motorer och får man bra värden där så kan man gå vidare i sin felsökning - har nog aldrig stött på att jag fått sämre värden med en varm motor jämfört med kall motor). Varför jag misstänker att kompet är lågt på de övriga fem cylindrarna är att jag faktiskt inte kan komma på en enda defekt/skada som faktiskt höjer kompressionstrycket. Har du tidigare mätvärden att jämföra med eller är det en relativt nyinhandlad bil? Vet du någon historik eller mätvärden kring motorn (det är sällan man brukar få det - jag skickade dock med det när jag sålde min M30B35-motor)? Vet du om motorn fått sitt kompressionsförhållande förändrat? Jag lutar mer åt teorin att motorn gått på fem cylindrar (och där #6 inte har haft någon nämnbar förbränning att tala om). Detta har skonat denna cylinder något medans de andra cylindrarna har fått eventuella skador på deras avgasventiler och läcker nu något och ger därmed lägre kompressionstryck. Men denna teori utgår ifrån att alla kompvärden var lika bra och lika höga innan den började gå på fem cylindrar - vilket jag inte vet är sant. Vet du om detta antagande är sant? Och du är säker på att det är samma cylinder som går dåligt och som har avvikande kompvärde (dvs cylinder #6)? Oavsett så hade jag ändåså velat göra ett leakdown test för att veta mer - innan jag drar igång en kompressmatad motor med okänd historik (från det kommer du att få mer värdefull information om skicket på olika delar) :-) Ren nyfikenhet (som inte hjälper dig i just denna felsökning) - övervakas kritiska parametrar som avgastemperatur och lambda (med exempelvis en eller två bredbandssyresensorer) på denna setup? Vad är det för kompressor och eftermarknadsinpsprutningssystem (har ingenting med tråden att göra men är personligen nyfiken)? |
|
Hittar ingenting om för hög komp på 1 cylinder på svenska, hittat när jag sökt på engelska dock på något corvette forum. Där skriver dom om carbon build up i förbränningsutrymmet Köpt den nyligen och nej fick inte med några tidigare värden, men vad jag vet så är ingenting förändrat i motorn. aa det är samma cyl som har högt komp och inte gått får göra ett leakdown test och återkomma då Har bbl och massa andra mätare men det är inte inkopplat Lysholm 1200 ax är det, kör mappad orginalbox så ska skicka den till fekzen så får han lägga över mappningen till en ny box med ews delete :) Han jag köpte den av hade kört den orginal rätt mycket efter han besiktigat alltså med en omappad box som jag också har och då gick den rent, hade det varit denna skillnad på komp då så hade den ju gått väldigt orent antar jag. Sen satte han på allt och sålde och i den vevan hade boxen gett upp antar jag. Så han har ju inte gått allt för långt på 5, känns konstigt om kompet skulle sänkts så mycket på de 5 han gått på under den korta tiden. Han är ju inte direkt slö på 5 cyl heller för den delen, hade kompet varit för lågt på de cyl han går på så känns det som han borde varit betydligt slöare. Han går ju typ jämnt med en 335 0-100 på 5 cyl |
|
Volymförändringar i förbränningsutrymmet har definitivt stor påverkan på kompressionsförhållandet (och således det uppmätta kompressionstrycket). Men det ska till en hel del carbon buildups för att skapa så stor skillnad (och det är svårare att bygga upp sådant i förbränningsrummet jämfört med exempelvis på insugsventilerna a la GDI-motorer). För högt uppmätt kompressionstryck (vid mätning av kompressionstryck som vi utför här) är extremt ovanligt - jag har aldrig någonsin stött på det och vet inte heller om något fall där det har hänt. Eftersom allt detta är så högst osannolikt, är det mycket mer troligare att de övriga fem cylindrarna inte är lika "täta" som den sjätte cylindern. Jag skulle gissa att ett leakdown test kommer att visa att de övriga fem cylindrarna läcker lite mer (gissningsvis via avgasventilerna) än den sjätte cylindern. Men hypoteser ska såklart bekräftas, och måste man välja att bekräfta flera olika hypoteser vid en felsökning så är det lämpligast att börja med den som är mest sannolik (eller enklast att utföra) och då är ett leakdown ett naturligt nästa steg och det bör ge all info som man behöver. Min gissning är helt enkelt att motorn har under en längre tid haft lite lågt kompressionstryck på de fem cylindrarna och att tappet av den sjätte cylindern är mer eller mindre orelaterat till det uppmätta kompressionstrycket - men det är bara en hypotes och inte värd någonting i praktiken - endast felsökning och faktiska mätningar och bekräftelser är värt någonting i praktiken. Nice, Lysholm! Är väl de där positive displacement superchargers med intern kompression (vilket brukar ge hög adiabatisk verkningsgrad) om jag minns rätt. I min kristallkula så finns planer i framtiden att hänga dit en kompressor på min M54B30. Fast jag bör fokusera på att knö ned den i min E30 innan jag drömmer mig iväg... :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.