AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
997

Vilka BMW-modeller har oljekvalitetsmätare?

Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Hej,

Läste i ViBlägare om en bil i testlaget (Opel) som genom ett larm från oljekvalitetsmätaren uppmanades att lämnas in för oljebyte. Detta var vid 2300 mil och den normala servicen vid 3000 mil skulle då innebära ett nytt oljebyte. Vidare så var informationen från oljekvalitetsmäteren att endast 7% av oljans smörjförmåga återstod (???)

Så min fråga är: vilka BMW-modeller har dessa oljekvalitetsmätare och hur fungerar de i detalj?
Det förvånar mig att man inte läser mer om dessa sensorer och att man kanske borde lämna in ett labb-prov på oljan någon gång när dessa `smarta´funktioner´ uppför sig lite mysko ;)

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Du har detta i alla nyare BMWs, men den visar inte procentvärde på oljan utan hur långt det är kvar till service. Även de som visar procenten mäter inte den aktuella kvaliteten på oljan utan räknar ut värdet teoretiskt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, om det gått så långt att "oljekvalitetsmätaren" triggar ett byte av olja så var det dags för oljebyte långt innan dess :-)

Det här med "oljekvalitetsmätare" låter fräckare än vad det egentligen är. Det enda som mäts kvalitetsmässigt sett är kapacitansen av oljan (dvs dess elektriskt ledande egenskaper). Kul grej, men inget som man praktiskt kan använda till något meningsfullt. Beskriver nog lite mer i detalj hur den fungerar i trådarna nedan.
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Utöver detta mäts även oljans temperatur och övrig information som körsträckor, kallstarter, utetemperatur, motortemperatur, belastning med mera och matas in i en algoritm som sedan justerar vad som dyker upp i displayen under servicebehov.
Länk
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Hej och tack för utförligt svar. Ungefär som jag kunnat gissa.

Har kollat in mer avancerade oljekvalitet-sensorer för fartygsmaskiner etc, och där mäter man många parametrar. Som sagts tidigare så behöver oljan aldrig bytas på en modern större fartygsmaskin.Olja slits inte och vattenavskiljare och centifugal / filter-rening gör jobbet. Själv är jag uppriktigt trött på all `skit´ som finns i moderna bilar och vill ha lite mer `hard core´. Toyota Landcruser 70/80-talet;)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.