AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.647

Vad är skillnaden i körläge i avseende på chassi. 440 -18

42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Hej

Har en 440-X drive 18,

Har 3 alt i sportlägena.

1 Drivlina och chassi.
2 Drivlina.
3 Chassi.

Vad är skillnaden mellan dessa val?

Anledningen till frågan är framförallt vad som menas med chassi.

Hade tidigare en 428 som inte hade dessa val och förändringen mellan Comfort var tyngre, styrning, snabbare gasrespons och rappare växlingar Dessa förändringar har ju inget med chassit att göra?

Tacksam för svar

Mvh 428.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Förändringen i chassi är bara aktuell om du har adaptivt chassi, alltså ställbara EDC-dämpare. Har du det så går den in i ett hårdare läge i sport.

Tekniskt så är EDC-dämpare en stötdämpare med ett antal ventiler (har för mig att det är två) genom vilken stötdämparoljan flödar. Båda två stängda=hård dämpning. Båda öppna=mjukare dämpning, en stängd och en öppen=medium. NÄr du väljer sport så väljer du en av två karakteristik-linjer som heter komfort eller sport. Vid vissa givna omständigheter, ex hastighet, bromstryck, rattutslag, vägens beskaffenhet etc växlar dämparna över till medium, och sedan till hårt. I läge sport så sker denna uppväxling tidigare. Det är alltså inte ett statiskt läge där du väljer hårdare dämpning eller mjukare dämpning själv, utan det gör styrboxen åt dig. Du väljer bara hur pirrig styrboxen skall vara innan den växlar till hårdare dämpning. I de två första generationerna EDC (vill minnas att det var E34 ej M5 och E30 M3) så valde du faktiskt dämparläge - alltså hårt eller mjukt.

Men E34 och E30 är ju drygt 30 år sedan...
ro
127
robinrs
F31 320dA M-sport.
E34 M5 har edc med ställbart läge AlexanderK
M5 E34 3.8 har samtliga EDC. EDC fanns som tillval för övriga med, ett dyyyrt sådant. EDC har egentligen endast ett läge. Läge "P" (Program) så anpassas dämpningen efter hur man kör, kör man mesigt så är de mjukare, kör man sportigt så är de "hårdare". I läge "S" så "låses dämparna i sportläget", oavsett hur man kör, så kör man "sportigt" så kommer dämparna fungera som i läge "S" oavsett vilket läge knappen står i...

EDC kom väl runt -88, har själv haft en 535i -90 med EDC (en tidigare variant än den som satt på M5 E34, jag tror varianten i M5 E34 kallades för EDC III)
42
785
428
Hej

Tack för svar.

Men hur vet man att man har adaptivt chassi?y

Eftersom valet finns i i driven kan man förutsätta man har det? Verkar ganska ologiskt annars?

Lite off topic men har alla paket o tillval (inkl el drag på en coupe ?)förutom idivindual, taklucka och ev adaptiv chassi. Måste säga att det känns som om att man måste gå en kurs hos BMW för att lära sig alla appar, abonnemang, nyckel programmering etc.etc..puhh.

Kanske får starta en tråd om det om den inte redan finns.

Mvh
428

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har du inte adaptiva dämpare (EDC) eller adaptiva dämpare + krängningshämmare (Adaptive Drive) styr "chassi" endast styrningen. Du får helt enkelt tyngre styrning i sportläget om du kryssar i "Chassi".

Googla BMW Vin Decoder om du vill få fram fullständig utrustning på just din bil.

/M

Mina bilar: Länk
42
785
428
Hej,
Ok
Skall kolla länken

Och tack så mkt för hjälpen!
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Robinrs: Ja det vet jag väl... men nu var det ju inte M5 jag skrev om... M5 har EDC III, precis som E31 och E32 har. E34 M5 hade ett bättre system än E34 ej M5.
42
785
428
En annan fråga ang chassit.

På bakhjulsdrivet är det uppenbart att det är en annan fjädring med M sport paket. Men är det även en annan fjädring för x drive även om det inte innebär en sänkning?

Vidare till 2017 eller 2018 så styvades chassit upp iaf på coupen. Betyder det att M fjädringen nu är std?

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Från någon gång mitten av 2017 har jag för mig att ALLA xDrive har fått sänkningssatsen - vet dock ej när xdrive med Msport fick sänkningskitet på just 440. Det kom säkert tidigare eftersom det är en sportigare bil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.