AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
855

Bromsbelägg för bmx 320 GT -2014

Hej!

Jag behöver hjälp med köpa bromsbelägg, vet ni någon bra hemsida eller märke man ska köpa? Tacksam för hjälp.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När det gäller bromsbelägg så är det enklast och smidigast att hålla sig till kända märken (för den genomsnittliga bilägaren/bilföraren).

Vad är då "kända" märken?
ATE, Bosch, Textar, Jurid, Ferodo, TRW, Brembo och BMW Original (de är ofta Textar eller Jurid) är typiska "kända" märken men även exempelvis Mintex, Bendix och Meyle fungerar hur bra som helst. Även Roadhouse, Febi, Delphi, Remsa och Metzger fungerar lika bra (har här bara egen erfarenhet av Roadhouse och Febi till bakbromsarna men det fungerade utan problem även vid "inspirerad" körning och rent generellt på en året-runt-bruksbil).

Detta är en relativt vanlig fråga (vilket är naturligt) så jag gjorde en Google-länk till inlägg här på forumet där du kan läsa lite mer
Länk

Om du har lite speciella krav, som tex bromsbelägg som ska damma mindre, så finns det sådana också. Ska själv inom kort prova detta, i mitt fall ska jag prova TRW COTEC DTEC bromsbelägg till min 120i
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det mesta är nämnt, men man måste kanske även ställa frågan om "hetare" belägg efterfrågas.

Då är t ex. Ferodo DS-Performance ett alternativ. Det är belägg som biter lite snabbare och tål mer värme. Inte fullt ut ett ban-åkningsbelägg utan ett lite "sportigare" gat-belägg.

Själv tänker jag satsa på dessa belägg (när Ferodo har börjat tillverka dem till min bil i Juli) då jag har bra erfarenhet av dem på tidigare E46:an.
De bet bättre redan som kalla, tålde mer värme från hårdare inbromsningar bättre och dammade mindre (det damm som producerades var även ljusare än OEM-beläggens kolsvarta dito). Allt jämfört med BMW-originalbeläggen (Textar).
De var även helt "skrikfria" trots att det inte var några skrikdämpningsplattor på baksidan av beläggen. Möjligen genererade de lite "råare"/hårdare bromsljud inne i bilen vid hård bromsning, men var ganska liten skillnad.

Annars har jag testat bland annat Textar, Bosch, TRW, Ate och Ferodo (standardbelägg) på olika bilar och alla har fungerat UA och hållit länge.

"Panikköpte" (behövde beläggen lite snabbt pga. dålig planering en lördag och "allt annat" var stängt) Biltema-belägg till bakbromsarna på Santa Fen för några år sedan - de höll inte länge...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Köpte brembo till min 530 GT från Autodoc. 554kr för 4st.
(Autodoc finns som app i din appbutik)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Samtidigt har jag kört med Biltema-belägg där bak på Volvo 855 utan minsta problem - trots att det bromsas relativt friskt med den. Det satt även Biltema-belägg runtom min E30 323i -85 när jag hade den som bruksbil för många år sedan - utan problem.

:-)

Men visst, båda är lätta bilar och har inga elektroniska stabilitetssystem (som ofta använder bromsarna för att kontrollera bilens beteende inklusive hjulspinn) - så inte mycket likt en modernare Santa Fe.

Men jag tror det belyser på ett bra sätt det vi vill komma åt med att köpa "kända märken", dvs att kvaliten oftare är jämnare och mer förutsägbar än när man köper billigare märken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.