|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska köpa min första egna bil och har fastnat för 1 serien.Har tidigare lånat farsans bil. Dem drar lite och känns ändå sportiga. Finns 2 st som jag funderat på och länkar båda. Den gråa verkar ha någon gammal version av klimatkontrollerna eller hur? Den har även nytt reg bevis från juni 2018 lite konstigt tycker jag. Men vilken av dom två skulle ni köpa? Länk Länk mvh ALBIN | |
|
Den grå har en enklare, manuell, klimatanläggning. Mitt tips: leta efter en faceliftad bil, 2009+. Jag hade en faceliftad 120d i flera år, sedan min 125i som jag nu haft i sex år Fortfarande inte trött på inredning eller modell. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Försök som sagt hitta en faceliftad bil, de finns tillverkade från våren 2007. Så 2009+ är helt fel. Kolla även kamkedjan, så den är utbytt eller åtminstone kontrollerad. Jag hade en för ett par år sedan (120d M-sport -07 Facelift) och det var en mycket rolig bil. |
|
|
Okej tack för svar. Tycker ni jag ska ta en 120d eller 120i? Kör mest bara korta sträckor och kanske varannan helg 10 mil långkörning. |
|
|
120i --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Vill du ha en motor med mindre problem väljer du en 120i före facelift. 120i facelift har 170 hästarsmotor med mkt problem... 120d har allvarliga problem med kamkedjan. /Jonas |
|
|
Jag hade lätt tagit 120d och jag hade definitivt tagit en faceliftad. Största anledningen att jag tagit en 120d istället för en 120i är att den är roligare att köra och rappare på låga varv. Bottendraget i en 120d är asroligt. Jag hade en 120d cab i fem år och jag var asnöjd. Sen har N47 haft problem med kamkedjan, men det är enkelt att kontrollera det. För det första är det ett litet antal av alla N47-bilar som berörs. Dels har de flesta varit inne på en gratis uppdatering under 2015. Även om den INTE varit inne för denna uppdatering är den enkel att göra på närmate BMW-verkstad. 120i har väl inte varit problemfri den heller, för det finns fyrcylindriga bensinare som också haft problem med kamkedjan. |
|
| Okej tack för svar! Det som var grejen med diesel var det att partikelfiltret kan sota igen om man kör korta sträckor? stämmer det? Inte kul att byta det! DOCK så kör jag nog som sagt långkörning på helgerna eller varannan helg. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Å andra sidan väljer du 120i (post-facelift dvs med N43-motorn) som är en GDI-motor så får du istället * problem med spridare/högtryckspump/tändspolar (och allt detta är ännu tråkigare att byta än ett partikelfilter) * ännu fler avgasreningskomponenter i form av NOx-katalysator och NOx-sensorer som ger upp för eller senare och såklart NOx-sensorn (utöver de vanliga katalysatorerna och syresensorerna) * de mer eller mindre oundvikliga avlagringarna på insugsventilerna Länk Vad jag vill säga är att alla motortyper har för- och nackdelar, så det spelar egentligen inte så stor roll vad du väljer i det avseendet. Köp en bil med en motor du vill och vad du vill köra med. Kör man bara väldigt korta sträckor (dvs att motorn i princip aldrig kommer upp i driftstemperatur någon längre tid) och ingenting annat så ser jag ingen större fördel med en dieselmotor (vare sig från ett ekonomiskt eller rent driftsmässigt perspektiv). Men om det blir lite långkörning då och då så ska det inte vara några problem med en dieselmotor. Det här med bottendrag är en personlig preferens. De flesta uppskattar det och jag förstår varför. Jag personligen är dock lite old-school och gillar mer varvtal och varva ur, fast i princip alla jag känner är "sub-3000" människor, så jag vet om att min sort är ganska sällsynt numera. Ja, en hel del jag känner har aldrig ens varit över 3000 rpm med sin bil. Kör själv sedan ett antal år en 120i med N46-motorn (dvs pre-facelift) och trivs riktigt bra med den! Jag är löjligt förtjust i just det kompletta M-Sport paketet som denna kom med :-) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.