AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.287

Sabotagelampa i kombiinstrument

12
Rönnerdal
Z3 Rodster 2,2 -02
Jag har bytt ut det befintliga kombiinstrumentet till ett begagnat dito,pga ett fel där felet visade en kod i instrumentet EEP_2. Verkar som en glappkontakt, som innebär att det gamla instrumentet fungerat efter man kört en kort sträcka, stannat motorn och sedan återstartat. Kodpluggen har flyttats över. Arbetet utförs av en auktoriserad BMW verkstad.
Följande har hänt:
1. En röd liten varningslampa lyser i instrumentet, verkstaden kallar denna lampa sabotagelampa.

Mitt befintliga instrument hade en mätarställning på ca 6300 km,
Det nygamla instrumentet visar nu ca 12000 km.

2. Går det återställa till rätt km visning och släcka sabotagelampa.

Är tacksam för svar om någon kan ge goda råd hur man kan bör göra. BMW kan inte tillhandahålla nya eller reparerade kombiinstrument. Bilen är en Z3 med motor 2,2i, årsmodell 2002, tillverkad i januari månad, dvs månad 01.
Det kan inte vara möjligt att behöva skrota en bil i bra skick pga att instrumentet inte går att reparera och återställa?

Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
600 mil fel och en röd lampa? -Jepp, skrota!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag är inte bekant med Z3 men tekniken för diagnos och programmering är oftast till stor del gemensam för olika modeller i samma generation, därför utgår jag från e39 som jag blivit lite bekant med.

På instrument i tidiga årsmodeller av e39 kan både mätarställning och VIN (chassienummer) skrivas över med BMWscanner. På senare årsmodeller är det däremot mer begränsat och annan utrustning krävs.

Det som gör att indikeringen tänds är att Kombi/IKE inte har samma VIN som... någon annan enhet i bilen. Minns inte om det är DME, LCM, ZKE, eller annan modul.

När jag köpte min nuvarande e39 tillverkad 2000-10 så lyste indikeringen. Av, för mig, okänd anledning hade någon modul bytts. Jag ändrade således kodningen mha BMWscanner och indikeringen slocknade.

Hade jag varit dig så hade jag alltså testat med BMWscanner eller liknande.
Hej,

Det finns mycket att säga i detta ämne. Men du talar om _kodplugg_ och det gör mig osäker. Kodpluggen, som jag känner till den, försvann för ganska många år sedan. Därför är jag inte säker på att följande är relevant. Dessutom är jag ute och rör på mig, så en detaljerad beskrivning måste under alla omständigheter vänta.

Jag bytte för några år sedan (2012) instrumentet på min bil (åm - 99) efter ett synnerligen misslyckat pixelfix. Det tog en del kodande med BMW Scanner 1.40 men det går alldeles utmärkt att göra. Mitt donatorinstrument kom från en - 02:a, så jag kan inte se att operationen inte skulle göras på din bil.
Men jag får bli dig skyldig detaljerna tills jag når hemmahamnen.

Den där "sabotagepricken" brukar på engelska kallas "tamper dot" och är bara en signal om att mätarställningen har manipulerats eller att moduler är osynkade. Bilen jämför värdena från olika moduler och sätter denna prick om skillnader upptäcks. Pricken är endast en varning och har i övrigt ingen påverkan. "Sabotage" har ingen som helst relevans. Dessutom vägrar BMW konsekvent att koda in begagnade instrument, så detta skrämselord får nog ses som "marknadsföring".

Om du vill, kan jag alltså ge en del vägledning. PM:a mig i så fall din e-adress.

Under alla förhållanden bör du noga dokumentera mätarbytet och inte glömma att informera försäkringsbolaget. Att backa mätarställningen går nämligen inte, såvida du inte vänder dig till den undre världen.

/Lennart
12
Rönnerdal
Z3 Rodster 2,2 -02
Det blev fel angående mätarställningen, skall vara mil, jag skrev km.
6300 mil resp. 12000 mil blir mer rätt.

12
Rönnerdal
Z3 Rodster 2,2 -02
Till Lennart (lenwib)

Du får gärna ge mer information!
Min e-mejl: janake.ronnerfors@gmail.com

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.