AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.955

Tankar kring laddbox, 1- eller 3-fas.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu har inte jag en laddbar bil själv, men nästa blir nog det. Dessutom har redan vissa familjemedlemmar skaffat hybrid och snart kommer ju även BMW i ordinarie sortimentet med en ren elbil i form av X3. Då tänker jag lite kring laddbox och effekt. Om ni skulle skaffat en laddbox till hemmet. Hade ni gått på 3,7kW eller 11kW?

Prisskillnaden är inte så stor, speciellt inte efter bidrag. Men det är relativt få bilar (inga hybrider) som tar 3-fas idag och om bilen står 10h varje natt räcker ju 3,7kW mer än väl då 10h kan ge 37kWh.

Visst är det alltid enklare/säkrare att ta det större, men man vill ju inte heller elda för kråkorna om en 1-fas box gör jobbet.

Länk
Verdi
Trefas. Alltid trefas.

För en hybrid som inte kan ta emot trefas så är det ju såklart att elda för kråkorna. Men när du får en bil som kan ta trefas så gör det STOR skillnad.

Som du är inne på så hinner man ofta ladda ikapp med enfas också. 37 kWh är en hel del. Typ 15-20 mils körning. Mer än så kör man oftast inte per dag.

Dock! 3,7 kW kräver att man kan avvara 16A från en fas. Det beror ju lite på hur elen är dragen i huset. Hur är spisen. mikron, värmepumpen och andra stora elförbrukare fördelade över faserna? Många har ju 16A huvudsäkringar och då måste ju fasen vara helt ren i övrigt för att kunna ladda 16A. Kanske kan man bara få ut 10A (~2 kW)?

Det fiffiga med trefas är att du kan plocka t ex 6A från varje fas och få ihop ström motsvarande 18A enfas. Och tar man bara 6A per fas så finns det utrymme till annat under tiden utan att behöva byta proppar i tid och otid.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, jag tror som du att 3-fas kan vara värt att gå på. Just för att oftast så räcker ju en 1-fas, men den där gången man kommer hem med tom bil och vill köra igen om 1h så kan ju en 3-fasbox ge 11kWh i teorin på den tiden och det räcker ju 5 mil plus.

Huset är väl oftast på 20 eller 25A skulle jag säga, så 1-fas 16A bör fungera, men som du säger så kan det vara väl snålt ändå beroende på resterande el är dragen.

Verdi, kör du en duobox hemma hos dig, schukoladdning eller hur tänker du? Du har eget bolag va? Då kan man ju köpa box utan förmånsbeskattning, men ladda-hemma-stödet riktar ju sig till privatpersoner, så det kanske går jämt ut?
Verdi
Grelle, Vi säkrade upp vår villa från 20A till 25A i höstas faktiskt. Kostade inte så mycket men gör rätt stor skillnad. Man blir lite friare för nu kan jag i princip alltid ladda med full styrka. Jag har dock hört om folk på Teslaforumet som klarar sig bra med 16A huvudsäkring.

Att komma hem från jobbet för att ladda upp bilen inför längre körningar händer faktiskt då och då. Eftersom man inte har batteriet på 100% till vardags (Teslan) så är det ju från 90% minus dagens körning man startar från. Typ 75% i mitt fall. Då är det drygt 20 kW som ska in. Typ 2 timmar. Äta middag, packa lite... Sen är det oftast inte hela världen om det kanske inte är helt fullt heller men kan vara skönt att slippa ett laddstopp om det går. Beror på hur långt man ska åka och åt vilket håll.

Vi har en Tesla Wallbox som fungerar bra både till Teslan och i3:an. Jag tror inte stödet fanns då men i vilket fall kostade det inte så mycket. Tror boxen gick på 5 tusen och installationen på 2-3 tusen.

Vi behöver i princip aldrig ladda båda bilarna samtidigt och jag känner inget behov av två boxar. Och som det är nu med 11 kW så kan man plugga in ena bilen när man kommer hem från jobbet och byta när man går och lägger sig. Då är båda bilarna fulla på morgonen. Har väl hänt max en handfull ggr på ett år. Tror jag firar ettårsdagen som Tesla-ägare just idag! :) i3:an har jag haft nån månad längre. Sen mars 2017.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
"16A på en villa" - För mig som ursprungligen kommer från Norrland (där det är kallt och yta billigt) låter det som att 3 personer ska dela på en 33cl läsk. =)

Tesla wallboxen är så billig alltså. Är det typ 2, finns fast kabel, kan den köpas av alla?

Har tillgång till elbil på jobbet och har ju lärt mig att den tankas inte som en vanlig bil, istället handlar det mer om att ha tillgång till el hemma/arbetsplatsen och vips är den nästan alltid full när man ska köra nästa gång. Har man bara ställt okej för sig själv så är det jäkligt smidigt.
Verdi
Teslaboxen får bara köpas av Tesla-ägare. Två st per bil. Antagligen är den subventionerad eller säljs till självkostnadspris.

Den har fast kabel. Finns i två längder. En kort och en längre.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Skulle tro att det finns många villor med 16A huvudsäkring, funkar bra så länge man har en vettig fördelning av laster mellan faserna och inte har elvärme. Att ladda enfas elbil ihop med det är dock en utmaning om man inte ställer ner laddströmmen rejält. Kan man ladda med trefas och reducerad ström kan det nog funka hyggligt.

Vi har skjutit några huvudsäkringar innan jag hjälpte teslabesökaren att ställa ner strömmen lite.

// Magnus

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det finns säkert många villor med 16A, på samma sätt som det finns många bilar med mindre än 100hk. Men vill man ha lite mer frihet i vardagen eller speciell hobby och inte bryr sig om sista hundringen varje månad så är 25A ett bra alternativ också. =)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Riktigt nyfiken på nästa 330e. Prissätts den under 530e som idag fås för 455' med sportline + connected så känns mitt nästa bilval i stort sett givet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.