|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har sökt en del i forumet och det verkar vara en del folk som bytt den rektangulära packningen som sitter mellan mechatronicen (ventilpaketet) och resten av lådan med gott resultat. Det heter visst #mechatronic seal adapter# på engelska eller mechatronic "brigde seal adapter" Den här killen : Länk verkar ha koll på läget och rekommenderar även att man byter "mechatronic sealing sleeve" samt de fyra gummirör som håller fungerar som dämpning i upphängningen för mechatronicen. Är det några fler som gjort detta med gott resultat? Eller någon som gjort det utan resultat? Vad var i så fall problemet från början? Andra berörda lådor ska enligt vad jag förstått vara 6HP28, 6HP21 och 6HP19 och säkert flera. | |
|
Lite sent svar :) Men men, kan ju va till hjälp om nån mer åker med pendlande varvtal och med växlar som inte vill riktigt hålla kvar, framför allt när man kört en stund. Jag bytte samtliga packningar samt även Mechatronicen. Köpte fungerande mechatronic inkl solenoider samt packningar från kina. Fabrikstestad!. Serie nr står på mechatronicens undersida. Lite kort om packningarna: Ja de verkar slitas och den rektangulära skall bytas vid serviceintervall enligt ZF. Tror det t.o.m. handlade om strax under 10000 mil, så att skippa oljebytet till lådan, nä! Men det är även packningar inuti mechatronicen och även till solenoiderna.... Solenoiderna kan också bli slitna. De skall hålla specifikt tryck, så börjar de fela och hålla för lågt tryck så blir det ingen vidare funktion heller. I min va solenoiden för 4an el 5ans växel allt för sliten och hade därav problem med att hålla kvar den växeln. Men visst kan man chansa och byta packningarna mellan mechatronicen och lådan, men olja/filter (tråg) kostar ju också. För mig va det inget alternativ dock. Hade både svajande varvtal oavsett växel samt då en växel som inte riktigt ville hålla kvar, dvs ett generellt fel och ett individuellt. Så såg jag det iaf. Sen hade jag en hel del proffstyckare som påstod med 100% säkerhet att konvertern lämnat in, så ville inte att de skulle få rätt! Har för mig att allt kostade runt 4000-5000 kr innan jag hade en funktionell bil igen. Och sammanfattningsvis va det värsta jobbet att fylla ny olja i lådan... Dock det viktigaste! Lita inte på att nollställningen av lådan funkat om nu felet kvarstår efter allt slit. För mig indikerade datorn att lådan nollställts, men det gjorde den inte. Bilen va fortfarande felandes... Men efter många mils missnöje kom dock smilet! :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.