|
|
|
|---|---|
|
Som jag förstår det, förekommer det två olika alternativ för denna operation. Tidigare har man haft tändningen på och tryckt gasen i botten i ca 30sec. På F10/f11 är det en liten annan procedur: 1) hit start button once to turn on power (Don't start the engine) 2) then press the accelerator down to the floor for 5 sec 3) then hit start button once to turn off power 4) then remove foot from accelerator 5) then waite for 2 minutes 6) then start the engine like normal and try it out! Vilken stämmer egentligen på 2011 F11 modell? | |
| av vilken anledning vill man göra reset? | |
| Jag körde gasen i botten metoden på min f11 lci, märkte ingen skillnad tyvärr. | |
|
Rodjak: Anledningen är att växellådan "lär sig" hur man kör. Om lådan börjar bli orolig, rycka i växlar etc, kan man nollställa den. Dvs ta bort minnet. På mina tidigare modeller så som e39 och e91 funkade det med tändning på och gasen i botten i 30sek. |
|
|
Nja, att lådan lär sig hur föraren kör är nog en missuppfattning. Det skulle ju förutsätta att föraren kör exakt lika hela tiden och på samma vägar, annars skulle den ju ändra sig hela tiden... Däremot anpassar sig lådan efter slitaget i lådans bromsband etc. Efter t ex. byte av olja i lådan bör man göra en återställning av lådan så den "lär om" för optimal funktion. Då kan lådan växla lite hårt i början innan den har ställt in alla adaptionsvärden korrekt. Bäst är nog att göra dylika återställningar genom diagnosdator eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om växellådan börjar bli ryckig är det nog dags för en service av den, byta filter,olja och packningar. |
| Om du har tillgång till Carly så kom det precis en uppdatering där återställning av automatlådans inlärda parametrar finns med. | |
| Aha, jag har Carly. Afan, detta ska jag kolla upp. Tyckte väl det är märkligt att det inte fanns med i carly | |
|
Hittar den inte i Carly. Nån som gör det? |
|
| Ligger i Menyn, nästan längst till höger. Men den verkar inte vara igång än. Jag fick den inte att fungera när jag testade igår. | |
|
Aha, nu var den där helt plötsligt. Måste ha missat uppdateringen. Tack. Återkommer med info hur det går. |
|
|
Jag testade igår och det gick bra att återställa, man får upp nuvarande status i 3 steg och en knapp för återställning. Jag kör med Android. |
|
| Nån skillnad? | |
|
Det är min automatlåda som inte är tillgänglig. The recognized automatic transmission is not implemented into Carly yet. Vilken bil testade du med? F31? |
|
|
När man står still och ska köra iväg så tycker jag att den reagerar snabbare, innan var det ketchupeffekt. Förutom det känns det ungefär samma. Troligtvis blir det som innan när man kört ett tag. Testade på F31 |
|
| Har nu resetat. Känner ingen direkt skillnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.