AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.008

Fråga till er som fått M-performance delar monterat.

Hejsan, har en fråga ang M-performance jag inte riktigt visste hur jag skulle formulera i rubriken.
Det jag undrar över är, till er som fått M-performance delar monterat på era bilar utav en BMW återförsäljare, tar BMW era original delar i pant, eller brukar man få med dessa tillbaka?

Exempelvis om man monterar in M-performance ratten i sin BMW F30, vad händer då med original ratten som dem byter ut mot?

Jag har själv nämligen fått performance delar monterat på min bil, men de gamla delarna verkar bara vara "borta" så vill kolla om det brukar vara så?
Nej de ska du få tillbaka, enda gången de får behålla mina saker är när de byter däck.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med DD88, självklart skall du få tillbaka de gamla delarna.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Du ska få tillbaka allt som de byter på verkstad, det är du som äger delarna (så länge det inte är utbytespris vid renovering av gamla delar). Sist jag lämna bort en bil på verkstad (kopplingsbyte) bad som om att få den gamla kopplingen, tryckplattan och urtrampningslagret tillbaka. Inte för att jag hade någon nytta av dem men ville försäkra mig om att de verkligen böt ut allt och inte bara kopplingen. Det var inga problem.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Som redan nämnts så ska du givetvis ha tillbaka grejerna! jag har tex mitt originalavgas liggandes i garaget frågan är vad fan jag ska göra med det nu : p
Kräv att få delarna, de är dina. Har de "slarvat" bort de är det deras problem. Felfria begagnade delar (som i ditt fall misstänker jag) är säkert välkomna för vilken verkstad som helst, speciellt när de är gratis...

Även jag brukar vilja få tillbaka delarna, mest för att jag byter grejer i förebyggande syfte så de gamla delarna har faktiskt ett värde, om än ett lågt sådant.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan är kanske hur "dealen" såg ut från början.

Är detta något som byttes helt av dig - dvs. du hade redan bilen och köpte performancedelar som verkstaden fick uppdrag att montera?

Eller var det något som ingick i t ex. ett bilköp där säljaren skulle fixa detta i samband/efter ett köp av bilen?

I första exemplet är det solklart så att delarna är dina. I det andra exemplet är det troligen så att delarna är bilhandlarens...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Oavsett hur dealen såg ut så anser jag att originaldelarna från fabrik tillhör bilens ägare. Om ÅF gjort en "deal" så skall det med tydlighet framgå att de gamla delarna tillfaller ÅF. Jag skulle kräva att få delarna, om det nu inte uttryckligen står i dealen att delarna tillhör ÅF. Kommer de med en sådan "efterkonstruktion" så skulle jag bara svara "Det är inte vad som avtalats."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.