|
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har hög tomgång på min bil. När jag startar den så ligger den på 1000rpm och höjs ju varmare den blir och ligger på 1700rpm. Har kollat tjuvluft men kan ju vara mer men har nån en ide om vad det kan bero på? Henrik | |
|
Det skulle kunna vara tillsatsluftsliden som fastnat i öppet läge. Jag har för mig att tillsatsluftsliden på en 77a sitter under insugningsrören. Då går det en klen vattenslang från röret som går under insugningsrören till tillsatsluftsliden och en annan klen vattenslang från sliden. På min bil slutade vattencirkulationen att fungera i dessa klena vattenslangar vilket resulterade i att vattnet förblev kallt i tillsatsluftsliden trots att motorn blev varm. Kallt vatten i tillsatsluftsliden= den ligger kvar i chokat läge. I det chokade läget får motorn bla mer luft dvs man får ett oönskat "luftläckage" när motorn blir varm. Jag lyckades aldrig få denna tillsatsluftslid att fungera bra så jag byggde om systemet till en senare variant som reglerades med el. |
|
| Om du känner med handen på tillsatsluftsliden när motorn är varm och den känns mycket kallare än övriga vattenrör så kan detta vara felet. | |
|
Tack för tipset. Du menar den med två elgivare med? Ska kolla det när jag startar den nästa gång. |
|
|
Jag vet inte riktigt vad du menar med "elgivare"? Vad jag kommer ihåg sitter det två temperaturgivare i tillsatsluftslidens hus. En är temperaturgivare till motorelektroniken. Motorn får ju mer bränsle när den är kall jämfört när den är varm En kallas thermotidkontakt. Den styr kallstartventilen (dvs "choken"). Beroende på kylvattentemperaturen hålls kallstartventilen öppen olika länge. När kallstartventilen är öppen sprutas extra mycket bränsle in i motorn. |
|
|
Har nu kollat på tillsatsluftsliden med motorn igång och det verkar som felet kan sitta där. Den blir inte varm och småslangarna blir bara ljumma. Går det att få igång den igen eller är det ny som gäller? Kommer att prova koppla förbi den för att se hur motorn går. Den är ju lite knivig att få bort ser det ut som. |
|
|
Jag lyckades aldrig få igång vattencirkulationen ordentligt på min bil så jag byggde om hela tillsatsluftsystemet till en nyare variant. Hela gamla systemet togs bort med slangar och allt Ett nytt termostathus köptes på skroten från en nyare M30-motor. Detta hus hade plats för alla tre temperaturgivarna - temperaturgivaren till temperaturmätaren i instrumentpanelen - temperaturgivaren till motorelektroniken - thermotidkontakten Också från skroten köpte jag en ny tillsatsluftslid som fungerade utan varmvatten (gick bara på el). Den såg ut så här Länk Det finns i många olika utföranden. Om du vill kan jag leta reda på vilket art.nr jag hade på min 3.0Si. Den passar nog även på en 3.3-litersmotor |
|
|
Kan du kolla vilka grejer som behövs vore det bra. |
|
|
Ger du mig din emailadress så skickar jag några bilder och en liten beskrivning hur jag gjorde. Jag körde över 20.000 mil såväl sommar som vinter efter min ombyggnad av tillsatsluftsliden och det fungerade bra. |
|
|
Det blir bra. Min mejl. Vinnersjomotor@gmail.com. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.