|
|
|
|---|---|
|
Hej min bmw 850 csi drar ström någonstans. Har mätt upp och ser att både säkring 1 och 21 drar spänning fasten bilen är låst och i sömnläge. Båda säkringarna går till Ac/fläkt panelen och då undrar jag om det är vanligt fel och går den att reparera? mvh Johan | |
|
Hej, som du ser så behöver det inte bara vara AC´n som tar ström men skulle börja med att kontrollera de två reläerna i skuffen som har med sleapmode att de fungerar som de skall sedan se till att stänga AC´n helt därefter mäta om inte detta hjälper så prova med att koppla bort fläktsvärdet. Plocka hem elmanualen och gör en grundlig felsökning allt går att laga. Fuse 1 - 7.5A Immobiliser Park Ventilation Instrument Cluster IHKA (A/C unit) Wiper Relays Aux Water Pump Start EML Fuse 21 - 7.5A IHKA (A/C Unit) Final Stage (Sword) Rear Defogger/Antenna |
|
| Jag har bytt ut alla relän i skuffen köpta nya hos bmw. Mitt instrument huset strular och mätarna sätts på och stängs av. När bilen är avstängd tänds kilometer displayen då och då. Vet inte om nått är fel så instrumenthuset får flipp. Kan fläktsvärdet också vara paj? Fläkten funkar på alla lägen har jag för mig. | |
| Vad händer om du kopplar bort instrumenthuset då? | |
|
Med instrumenthuset inkopplat visar multimetern som är inställd på 10A 0.40 Drar jag ut instrumenthuset visar den 0.18 |
|
|
Ja då har du något mer som drar, du skall hamna på ca 0,05A eller strax där under. Många har löst dränering av batterierna genom att renovera GM modulen (byta de fem kondensatorerna i densamma). har du provat att rycka ut ett av reläerna och se vad som händer då? |
|
| Jag har bytt ut kondingarna i både relä och GM modulen. Ska pröva rycka reläna. | |
| Ryckt varenda säkring/Relä utan att få ner tjuvströmmen nu. | |
|
Jag har samma problem med min, drar ström med alla reläer och säkringar uttagna, trodde att den tog ström genom generatorn (taskig likriktarbrygga) men den är nyrenoverad så det va det inte. Hoppas du hittar felet för då kan jag ju ha samma problem. |
|
|
Upptäckte idag att dom 3st reläna k38 k37 k36 är ljumna när bilen är låst och i sömnläge och ett av dom två stora reläna är väldigt varma k12. |
|
| Reläna var påslagna pga att jag hade ryckt GM boxen när batterierna var på... | |
|
Hur mycket ström skall bilen dra när den är låst och i sleepmode, vilket den går ner i efter ett antal minuter efter låsning? Hur mycket ström drar den innan sleep-mode? Hur mäter man detta? Med en multimeter? Var sätter man den i så fall? Är det så enkelt så man sätter multimetern på laddpunkterna i motorrummet? |
|
|
Länk Den ska dra runt 50mA efter 16 minuter efter bilen är låst. |
|
|
Enklast mäter man med en bra tångampere. Med multimeter mäter man ström i serie med batteriet (spänning parallellt). Kopplar man in en multimeter i serie med batteriet gör man bäst i att inte väcka bilen. Risk att den drar mer än 10A då... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ok, var sätter man denna tångamperemeter? Hur öppnar man motorhuven/bagagelucka för att montera mätaren UTAN att väcka bilen? Eller ställer man upp motorhuven och låter bilen stå 20 min? Den går väl ner i sleep-mode även om bilen är olåst? |
|
|
Tångamperemetern bör man sätta så nära batteriet som möjligt, då jag antar att pluskablarna grenar av till allt möjligt en bit efter. Detta för att försäkra sig om att man mäter den totala strömmen vid standby. Det Sverige menar med att inte "väcka bilen" är för att de flesta multimetrarna bara klara av en ström på 10A. Så man skall inte starta bilen, helst inte röra tändningen när multimetern sitter i serie med batteriet. Men det skall inte behövas om man nu bara skall mäta standby strömmen. Det enklaste är att använda en bra tångamperemeter, då behöver man inte bryta kretsen. Ingen risk att man har sönder något mätinstrument heller :) |
|
|
Mät på minuskabeln direkt vid batteriet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Men då kvarstår ju frågan hur man får upp bagageluckan utan att väcka bilen ur sleep-mode, eller sitter den på en två meter lång sladd så man kan stänga bagageluckan och låsa? | |
| låt den stå öppen i 16 min så går bilen i sleep mode, behöver ej låsas | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.