|
|
|
|---|---|
|
Nån som har planen för servicen. Vilka mil och vad som ska göras när? Gäller maskinskadeförsäkring om man gör servicen på tex nån BMW verkstad i ex Tyskland, Polen? Nån som vet? | |
|
När det gäller motorolja/oljefilter, så är "utgångsläget" 3000 mils-intervall/24 månader, som kan ändras av bilens dator beroende på körprofil (men jag tror inte att det blir så stor skillnad i slutändan). Vid oljeservice byts även kupéfilter. Vid varannan oljeservice byts även bränslefilter och luftfilter. Så länge service utförs "fackmannamässigt" med delar som håller OEM-kvalitet (och olja med rätt klassning - dvs. BMW LL04 i ditt fall) ska garantier/försäkringar gälla fullt ut. Se bara till att de dokumenteras (och helst läggs in i bilens elektroniska servicebok) och behåll kvitton. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är inte 24 mån 3000 mil ganska sent? Bör man inte göra en varje 12 mån? Kan man se I bilens elektroniska service bok? Eller var ser man vad som blev gjort? |
|
|
Tja, sent och sent...det är väl ett ganska "normalt" serviceintervall hos moderna bilar med bra olja. Men personligen byter jag olja/oljefilter efter halva sträckan ungefär och använder äkta helsyntetisk PAO-baserad olja (LL04-klassad sådan; Aral SuperTronic 0W40) och inte hydrocrackad högraffinerad mineralolja som ofta säljs som "helsyntetisk"... Du kan gå in i servicehistoriken i färddatorn för att se när service har utförts. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vet du hur många liter olja som behövs till 420d motorn. Kommer byta varje Höst så motorn är i optimalt skick till vintern |
|
|
@Xitele81 Anar att Johan B påpekar att sk PAO oljor är ÄKTA syntetoljor (de är stabilare hela intervallet än hydrockrackade oljebaser) GLÖM 24/3000mil,byt senast var 1000:e mil,då din bil är begåvad med DJÄVULENS påfund: EGR ! Viktigt att oljan,oavsett fabrikat håller LL04 klass. |
|
|
Jo, det jag underförstått (kräver kanske lite mer kunskap i ämnet än vad många har) är just att PAO-baserad äkta helsyntetisk olja är mycket mer stabil i både hållbarhet och tekniska egenskaper över hela serviceintervallet än hydrocrackad högraffinerad mineralolja (av så kallad typIII-basolja). Tyvärr är de flesta "helsyntetiska" oljor på svenska marknaden inte äkta helsyntetiska oljor av PAO- eller esterbasolja, utan av just högraffinerad hydrocrackad mineralolja. Den senare typen är givetvis bättre än vanlig raffinerad mineralolja men inte lika bra som äkta helsyntetisk olja. Sedan får man iofs beakta att även additiven i oljan i högsta grad påverkar slutproduktens egenskaper. Men personligen anser jag att det är bättre att köpa en äkta helsyntetisk PAO- eller esterbaserad olja, då de är en bättre grundprodukt och generellt anses vara en bättre produkt inom oljebolagen varav de normalt sett inte slarvar med att tillsätta bra additivpaket till dessa "finare" oljor...sammantaget blir äkta helsyntetiska oljor klart bättre än de billigare ful(l)-syntetiska oljorna med mineraloljebas. Men som redan påpekats: det viktigaste är att oljan har RÄTT klassning, annars kan det bli skador på t ex. avgasreningssystemet även om oljan i sig kanske är väldigt bra smörjtekniskt för motorn! Det är många parametrar som man tar hänsyn till vid klassningarna. Men med lite kunskap i ämnet och en hel del detektivarbete kan man hitta oljor som är bättre än de flesta som har samma klassning. Att säga vilken olja som är "bäst" är dock svårare - det blir lite som att fråga "vilken glass är godast?" - det beror på vilka preferenser och tekniska parametrar man anser vara viktigast... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan: Du som har koll på oljor: Lät aukt verkstad byta på min 325i -10 (N53) De hade i original 0w30 ll04. Jag frågade vilken lev av oljan det var och de svarade Shell. Det närmaste jag kommer 'i butik' är då Shell Helix Ultra ECT C2-C3 0W-30. LL04-klassad. Då borde det vara en 'äkta' syntetolja och jag kan sova gott om nätterna, eller? ;) /Hälsningar Anders |
|
|
Om det är denna olja, så är det nog snarare en hydrocrackad mineralolja då de benämns använda Synthese-technologie vilket är ett finare ord för hydrocrackade mineraloljor: Länk Jag har inte lusläst Shell-sortimentet men jag har inte sett någon äkta PAO-baserad personbilsolja i deras eftermarknadssortiment. Däremot kan det vara så att Shell levererar specialoljor direkt till fordonsindustrin och det är Shell som gör "BMW-motoroljorna" numer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja, det är den. Tack för svar! Ja, vi får hoppas att BMW slänger i rätt olja för min motor.. LL04 0W-30 står det på deras blå flaskor iaf. Kör bara 500 mil per år så det blir 'bara' 1000 mil mellan bytena. /Anders |
|
|
Jag skulle inte ligga sömnlös över det, särskilt inte med tanke på att du kör så lite. Dock skulle jag nog ändå rekommendera att byta olja inför varje vinteravställning för att få bort ev. vatten och sura restprodukter i oljan. Då har du alltid fräsch olja över vintervilan och vid uppstart på våren. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nej, det var mer än halvt på skämt.. jo, det är ju alltid rätt att byta innan kallperioden. Får bli Shell eller Aral. 0W-30/40? Marginella skillnader, eller? /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.