AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.822

Skräpkvalitet på lack på nästan nya Bmw?

Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Någon som känner igen sig? Bubblor och lacksläpp och konstigheter på nästan nya bilar som är 1-3 år gamla. Övergår ofta i rostproblem på bilar som är dryga 3 år. Har erfarit själv på e39, e60 och 2-serien drabbas med. Finns någon vettig förklaring att dyra bmw måste få svåra lackproblem efter dryga året och att det sällan slår fel? Bilar som kostar närmare miljonen och över verkar ha grova fel i lacknings processen..
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Vet att det har nämnts här på forumet tidigare att det är galvblåsor när de uppkommer så fort. Imperfektioner i galvaniseringen av karossen helt enkelt, vad det beror på vet jag inte.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Nej, jag känner inte igen mig i det. Jag har haft fin 228 i snart två år, och finns inte tillstymmelse till rostproblem någonstans. Jag har heller inte haft rostproblem på någon BMW jag ägt under 20 års tid, förutom min första BMW som var en 525 -76, som jag köpte 1994, och den hade lite rostbubblor i skärmar bland annat.

BMWkillen1: har du några konkreta exempel, eller är det bara sådan "du läst om på FB"? Om vi pratar E39 så pratar vi ju inte om bilar som är 1-3 år gamla, utan snarast 21-23 år gamla... Vad är relevansen i din fråga när du pratar om E39 och E60?

(På E39 uppkom det ju rostproblem runt genomföringen till vindrutetorkaren på touringmodellerna, men det var ju knappast när bilarna var 1-3 år gamla, utan när de blivit betydligt äldre... )
Brukar BMW ta galvblåsor på goodwill, eller får man tyvärr bara leva med det?
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Problemen med e39 och e60 hade jag då det begav sig och som jag sa, de rostade efter några få år. När galvsläpp eller vad det nu är uppstår på nästan ny bil så blir det förstås ett trist konstaterande att de har produktionsproblem. Bmw har tre års lackgaranti, uppstår blåsor efter lär man få leva med det. Då gäller garantin men mot genomrostning.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
För att vara 42 år gammal, så måste du ha haft det gott ställt om du hade råd att köpa nya E39:or när du var 20 år gammal, då E39 debuterade...

Konstigt att du haft otur med flera dessutom, medans jag själv ALDRIG haft problem med någon... Konstigt att jag inte känner någon som överhuvudtaget någonsin nämnt "galvblåsor" eftersom det är första gången jag ens hört ordet, och jag vågar nog påstå att jag känner en hel del som kör BMW...

Den här tråden verkar aningen skum faktiskt...
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Nja det är dina konstateranden som är skumma må jag säga, men om du tror jag hittar på så behåll gärna din spekulation för dig själv. Varför ta det personligt att jag haft lack- och rostproblem med mina nya och lätt begagnade bilar =) Anledningen att jag började skriva denna tråd var att eventuellt få mer kunskap om vad andra säger om det jag erfarit och Westersund gav en vettig input.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag har en väldigt liten galvblåsa på min F11 på vänster bakskärm någon cm från skärmkanten, finns inget stenskott så det är inte rost. Inte blir det större heller. Har sett samma sak på flera F10/F11, problemet existerar.
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
AlexanderK: Jag vet inte under vilken sten du har sovit om du har missat de ganska omfattande rostproblem som förekom på både E39 och E46 när bilarna var relativt nya. Pappas 520 från 2002 hade till exempel svåra rostskador på insidan av motorhuven efter två år. Bakluckans nederkant var också ett exempel på vanligt rostställe på både E39 och E46.

/Masten
BM
385
BMW64
520dA Touring M-sport -10
325 M-sport cabrio -02
Jag har haft ett 20-tal BMW de senaste 25 åren. De som klarat sig bäst från rost var äldre som e12 och e28.

Alla mina e39 och e46 har varit rostiga. Vi hade en e46 Touring 05a som såldes för någon månad sedan, den hade fått alla luckor/dörrar utbytta för ca 5 år sedan inkl hellack. Senaste året hade rosten kommit tillbaka.

Har en e61 uttagen oktober -09 som jag ägt sedan -11. 2012 och 2014 var den inne för garantijobb pga rost på baklucka och höger skärmkant. Bakluckan två gånger. För ett år sedan började skärmkanten bubbla. BMW tar inte detta då det ska gå på lackfirmans garanti vilket det inte gör. Moment 22. Ser rent ut sagt för jävligt ut idag.
I övrigt är den vädligt känslig för stenskott, huv, framskärmar, dörrar är vitprickiga.
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja där ser man.. Hade en e39a som rostade något mindre än e46 och e60. E39an rostade i skärmkanter och på baklucka när den var 6 år så det var väl rätt förklarligt pga ålder men man reagerade ändå. Därefter en 2,5 år gammal e46 som rostade på bakluckan och när den var 4 år uppstod det en bubbla på framskärmen. Tog den till en lackerare som kände med en kniv på bubblan, vilket resulterade i att han stack kniven rakt igenom skärmen! :) Något år senare fick man byta baklucka och när skärmkanterna började bli bruna på alla fyra sidor fick jag nog. Bytte till en e60 vars baklucka var totalt sönderrostad, vilket man såg först när lackeraren gjorde ett tappert försök att laga. Innan såg man bara att det började krypa under skyltbelysningen strax efter köpet förstås. Därefter blev det luckbyte. Nu en ny 2-serie som har tre st bubblor på framskärmen efter dryga året, dvs en nästan ny bil som ska åtgärdas på lackgarantin. man får bara hoppas att det är galvsläpp och inget annat eftersom Bmw tänker åtgärda med ett ingrepp...
Verdi
Kvaliteten var som sämst när de gick över till "miljövänlig" lack. Vet inte när det kom riktigt men pappas Mercedes från 1998 rostade ordentligt.

Tror det är bättre nu faktiskt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Nu är jag absolut ingen expert på plåt och lack, men galvblåsor beror på underarbetet (typen av galvaniseringsprocess) och inte lacken i sig. Ofta uppstår blåsor pga yttre åverkan även om det till synes (för gemene man) inte finns "stenskott".

Tyvärr har många märken problem. Sen har givetvis våra förhållande en bidragande orsak till korrosionsproblem på bilar. På många andra marknader har man inte tillnärmelse samma problem som här.

MVH Christofer
Bm
338
Bmwkillen1
Bmw x1 28i x-drive
BMW i4 M50 (G26) 2022
Jo Crille82, underarbetet är avgörande. De tre blåsorna på nya 2-serien ser för ögat ut att vara något som kommer inifrån och det medger Bmw också. Deras strategi är att inte byta ut plåtdelar utan att laga i första hand utan garanti på jobbet, dvs lackgarantin på 3 år från bilens leveransdag gäller även lagningen. Därefter gäller 12-åriga rostskyddsgarantin, men vem vill vänta på genomrostning innan åtgärd..

Det går bevisligen lackera bilar så att rost ej uppstår, se bara på Volvo V70 från tidigt 2000-tal, i regel inte en fläck.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
"Deras strategi är att inte byta ut plåtdelar utan att laga i första hand utan garanti på jobbet, dvs lackgarantin på 3 år från bilens leveransdag gäller även lagningen"

Självklart lagar man när det går. Det är heller inte garanti på garantin, det gäller allt.

"men vem vill vänta på genomrostning innan åtgärd"

Gör du det så kommer man hävda att du försummat underhållet.

Äldre Volvo är bra exempel på bra rostskydd, även om inte de heller är helt immuna. Skall man köpa en 15 år gammal bruksbil så finns egentligen inget annat alternativ om man vill undvika rost.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.