AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.470

Frågor om framhjulsinställning och symptom

Nu har jag fått på nya framdäck på min 116d från 2010. De gamla var riktigt fina när jag köpte bilen för tre år sedan. Sedan dess har bilen gått ca 3500mil och då också gått på vinterdäck, så kanske hälften på sommardäcken. Sommardäcken var ett par Continental med Runflat.

Min bror tyckte jag borde se över framhjulsinställningen, eftersom han tyckte att de var lite väl kort sträcka för ett par däck. Så jag tänkte höra lite om det:

1. Är det svårt att göra en framhjulsinställning? Måste jag höra mig för om någon bra eller brukar det bli lika bra till vem jag än vänder mig?

2. Finns det något enkelt sätt för mig (som glad amatör) att se om inställningen är okej eller inte? Kan man se det eller märker man det på något vänster (mer än att däcken slits)?

3. Vad är rimligt att betala för en framhjulsinställning?

4. Tips i Västerås på verkstad?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
#1 : Nej, för en verkstad med korrekt utrustning och kompetent personal är det inga problem. Dock brukar styrstagen gärna rosta fast rejält vilket skapar diverse problem om de skulle behöva justeras (vilket görs när man justerar toe-vinklarna fram - vilket på många modeller är den enda vinkeln du enkelt kan justera fram). Men detta vet alla verkstäder om och är beredda på.

#2 : Nja, förutom onormalt däckslitage (som kan bero på andra saker än hjulvinklar) så finns det inga sätt för en glad amatör att se det (förutom om vinklarna är absurt helt åt helsike såklart).

#3 : Allt mellan 800-1200 SEK beroende på var man bor. Ibland kan priset skilja om man bara vill göra en kontroll (dvs uppmätning men ingen justering) jämfört med en normal framvagnsinställning (där eventuell justering är inräknat i priset).

Gjorde en hjulinställning på min E87 120i -06 förra säsongen då jag var klantig nog att stöta till en trottoarkant - kostade runt 1200 SEK om jag minns rätt.
Länk

@Orfeus1976 : Hur såg framdäcken ut och vad var det för typ av onormalt slitage som indikerade att framvagnen eventuellt inte hade korrekta vinklar?
Stort tack för ett bra svar!

Jag vet inte alls hur framdäcken såg ut - jag kollade inte alls. Utan jag och min bror tyckte bara att däcken hade slitits väldigt fort. Jag kör annars lugnt och på asfalt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Då finns det helt enkelt inget konkret underlag som indikerar att en hjulinställning behöver göras.

När man säger onormalt slitage i samband med hjulvinklar menar man egentligen ojämnt slitage över slitbanan. Om slitaget var jämnt över slitbanan så finns ingen anledning för att misstänka felaktiga hjulvinklar - oavsett om däcket slets ut på kort tid.

Här är skisser över typiska ojämna slitagemönster:
Länk
Länk

Och här är ett exempel från verkligheten:
Länk

Har man något av dessa ojämna slitagemönster så ska man undersöka lufttryck, leder och hjulvinklar.

Så kort och gott - du behöver inte göra någon framvagnsinställning (såvida du inte har bilder eller kan beskriva hur det onormala slitaget såg ut).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.