AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.361

AC går upp och ner och kyler dåligt!

if
8
ifxbee
BMW 330i -01 E46
Hej! ACn i min e46a är ganska dålig, den kyler knappt och ibland (ganska ofta) så går fläktarna igång på fullt ös. Jag har tänkt fylla på med köldmedium som täter och se om det hjälper. Tror dock inte jag lär få mer än att det kyler mer utav det. Har ni några teorier om vad som kan vara fel?

Vet någon även var man kan köpa köldmedium till ett bra pris?
Tror ni det är fläktmotståndet?
if
8
ifxbee
BMW 330i -01 E46
Fläkten brukar även vara på fullt när man har fläkten på det lägsta, är det fläktmoståndet som spökar då?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
På min bil kan fläkten gå på max trots att jag i autoläget har valt läge 1 (av 5) på fläktfart. Men då är det mycket varmt jämfört med vilken temp jag vill ha. Klimatanläggningen har troligen ingen information om att systemet har dålig kyla. Kör man i autoläge och det är mycket varmare än önskat då går fläkten för fullt.

Skillnaden mellan de olika fläktlägena i autoläge är bara hur olika fort fläkten ska sakta in då önskad temp börjar uppnås. Lite groft kan man säga att i läge ett är tempområdet runt önskat inställt tempvärde stort då fläkten går sakta. I läge fem är det ett mycket snävare tempområde då fläkten går sakta.

Detta är mina iaktagelser på min bil och jag gissar att andra BMW-modeller uppvisar ett liknande beteende.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
if
8
ifxbee
BMW 330i -01 E46
Jag bör alltså fylla på kylmedel?
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Du bör även testa systemet så du inte har läckage innan fyllning av köldmedel sker. Kondensorn i nosen sitter ju främst bland alla kylare och är utsatt för stenskott.

Jag kom också att tänka på att man kan testa fläktens farter genom att gå över i manuell mod. Då bör du kunna reglera farten på fläkten. Då är det du som styr allt och inte några givare. Ja nästan allt. Tempstyrningen har du ingen makt över. Dvs hur mycket varmvatten som ska genomströmma kupéelementet.

Som liten extra information kan jag nämna att på min tidigare Volvo 760 så blev det en liten skillnad på regleringen mellan att ha AC:n på eller avstängd. Då jag kopplade av AC:n justerades luftens temperatur en aning. Systemet visste då att ingen kylning fanns tillgänglig och minskade därför tempen på den utsträmmande luften. Volvon hade ett spjäll som blandade kall och varm luft och man hörde hur detta spjäll ändrades lite grann då man kopplade av och på AC:n. Det skulle inte förvåna mig alls om att BMW:s klimatanläggning har ett liknande beteende.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
if
8
ifxbee
BMW 330i -01 E46
Fläkten går på fullt även när jag inte har auto på
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Dåligt fläktmotstånd.
Dåligt med gas i systemet (töm och fyll på, annars felsöks det med ett instrument var det läcker och så byter du delen, vakumsuger och fyller på därefter).
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med övriga, TP bland annat, det där med varvtalet på fläkten lär vara ett dåligt fläktmotstånd.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.