AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.704

Köpa 435 som är belånad idag

Ha
30
Hazze.A
523 -06
Hej

Ska köpa en BMW idag som är belånad.
Säljaren har mejlat mig uppgifter från DNB på aktuell skuld som är kvar på bilen.

Vi tänkte göra så här.

1. Jag betalar hanns skuld till DNB(ska själv dubbelkolla beloppet) när vi träffas idag.
2. Jag betalar mellanskillnaden på skulden och vad priset är på bilen direkt till hanns konto och han får pengarna direkt då vi har samma bank.
3. Vi fyller i ägarbytepappren och postar omg(kan ju inte använda appen ägarbyte då DNB inte ser att jag betalt skulden på bilen förrän dagen efter och jag kan ju inte göra ägarbyte på appen om skuld finns på bilen.)

Är det här ett säkert sätt att genomföra affären på?

Har dock läst att om jag löser en skuld på en bil kommer nya regbevis skickas till den som står som ägare på bilen och det är ju inte jag i just det ögonblicket då DNB inte registrerar att skulden är betald omedelbart utan det tar någon dag/dagar.
Verdi
Det brukar väl gå att be DNB att skicka bevisen direkt till dig istället. De behöver lite uppgifter från dig och såklart ett ok från nuvarande ägare.

Alternativt göra upp affären hos en bilhandlare som sköter alla transaktioner och agerar som mellanman.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det går att använda appen trots kreditmarkering. Det är en missuppfattning som sprids att det är en "spärr" på ägarbyte för bilar med kredit. Det är det inte.

Du har dock helt rätt i att nya regbevis kommer skickas efter skuldlösen så du måste göra ägarbytet innan DNB löst skulden (det tar minst en dag) annars kommer inte koden på gamla ägarbeviset att fungera längre.

Så gör precis som du tänkt och posta papperen ihop eller använd appen. Båda kommer gå lika bra. Du har tänkt rätt.
Jag gjorde så när jag köpte M6an. Fungerade alldeles utmärkt.

En skillnad dock så hade säljaren i mitt fall en slutfaktura på resterande skuld inkl ränta från finansbolaget och en bestämd förfallodag på den då.

Lycka till!

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.