AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.354

BMW 330e köra utan el

wi
170
wigerup
F30 320d 2017
Tämkt att köpa en 330e, men då jag bor i en bostadsrätt i en boförening har jag väldigt begränsade laddmöjligheter. Har bara uttag för motorvärmare/kupevärmare.
Då undrar jag om förbruknongen sticker iväg mycket om man nu bara kör på bensinmotorn??.
Tacksam för svar
Björn

Verdi
"Bara uttag för motorvärmare" räcker väldigt långt. Det lilla batteriet är väl fullt på några timmar? Alltid fullt på morgnarna är väl helt ok?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Så länge det inte är tjafs att det går i intervaller, avstängt sommartid eller förbud från föreningen att ladda elbilen i motorvärmaruttaget.

Förbrukningsmässigt drar den väl ungefär som en 320i utan tillgång till laddning.
Verdi
Den är ju tyngre än 320i men å andra sidan så tillvaratar den mer energi vid körning. Som en Prius typ. Så jag tror den är snålare än en 320i även om man inte laddar den.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om man inte kan ladda bilen, känns det som helt fel bilval!
Du köper en bil som är dyrare, tyngre och har fler potentiella felkällor i utrustning som du inte kommer att utnyttja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Johan B: Kan ju handla om en förmånsbil, då blir förmånsvärdet betydligt trevligare än för en 320i (om jag inte är helt ute och cyklar...).

/Masten
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Johan B, hans förening kommer ju inte fixa laddning heller innan det finns ett reellt behov av att ladda bilar, dvs att boende redan har bilar.

Sedan som Masten skriver så är förmånsvärdet lägre och vissa företags bilpolicy gör att du inte kan få en 250hk bil på annat sätt än att den är laddbar.

Sedan kan man ladda även utanför hemmet, men visst är det enklast att kunna ladda hemma.
Verdi
En 330e är ju aldrig tom i batteriet så den är snabbare än en 320i även om man aldrig laddar den.
Verdi
Ps. Dessutom så hjälper elmotorn till med att förbättra gasresponsen. Är en ganska trevlig bil faktiskt.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det sistnämnda tycker jag är en väldigt trevlig detalj. Speciellt om man kört dieselbil innan så är ju responsen superkrispig!
wi
170
wigerup
F30 320d 2017
OK jag fattar. Nej det är rent privat.
Jag anser att det inte ligger i tiden om man nu ska köpa eller byta bil att byta till sig en ren bensinare. Jag tycker det ligger i tiden att köra åtmindstonde lite miljömässigt och då tänker jag antengen elhybrid eller laddhybrid.
Att jag är nyfiken på en 330e är att jag har och har haft en BMW snart i 20 år och är väldigt kräsen när det gäller andra bilmärken typ , Hyndai Ioniq, Toyota-CHR eller Lexus som alla tre kan fås som elhybrider. Det har inte BMW än så länge och jag tror inte att dom kommer att göra någon sådan heller.
Så därför är jag nyfiken på en 330e. Jag hävdar att BMW är svårslaget och då har jag haft alla bilmärken (utom SAAB). Jag hävdar också att motorjournalisterna överlag blir en aning avundsjuka på andra bilmärken och inte riktigt vill erkänna bra utländska bilar, därmed vill jag också säga att Volvo är klart överreklammerat.
Den senaste volvo v40 2014 var en besvikelse enligt min mening
Förlåt om det hela blev utdraget och långt ( Bästa bilen dom senaste 40 åren: en Mitsubishi Galant jubileumsbil 1988, fantastisk snygg och superhärlig förarställning).
Med Vänlig Hälsning
Björn
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Om det finns uttag för värmare så borde inte steget till en laddbox vara oöverkomligt. Kolla med styrelsen hur de ser på saken.
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Borde ju bli knepigt då grannarna ska betala bensin till sina egna bilar samt dela på elen till Wigerups bil
We
963
Weiman
118i M-Sport -24
Varför skulle grannarna behöva betala elen? Boxen har givetvis en mätare.
Verdi
Ja oj vad mycket pengar det blir. Säkert nästan 10 spänn om dagen.
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Har kört min 330e i snart 4000t mil helt underbar bil helt enkelt, Bra klipp 252hk alltid till hands, mera limokämsla än alla de andra bmw jag haft: 330i, 540i, 530i 525i flera stycken . samtliga chippade slår dessa 330e slår dessa med råge . ligget på 0,34l/mil när jag kör "hemma i stockholm" med daglig laddning annars runt runt 0,7 blandat E4 + tyskland 160-180km/t bra tryck 420nm samma som gamla 540i. Ventura lär ha en box som ger en del ökning ska kanske prova denna nästa sommar. Vad många inte fattar är det alltid finns 420nm och 252hk tillförfogande oavsett om man laddar eller inte. Sedan är det stora fördelar med aircond som man sätter igång via appen eller fjärren. Super smidig övergång från el till bensin märks oftast inte. Många inställningar och kör program med paddlar eller spak/program i sportläge etc.
bmw 330e är en mycket trevlig bil totalt sett naturligtvis mera klipp i 335i men usch för den soppa förbrukningen som de tidigare bilarna jag hade nu tankar man mindre än hälften än förut samt bekvämare körning nästan ingen skatt hell 360kr./år

Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Vad många inte fattar är det alltid finns 420nm och 252hk tillförfogande oavsett om man laddar eller inte."

Stämmer det verkligen?
När batteriet tar slut...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Verdi
Batteriet tar aldrig slut. Det laddas av bensinmotorn när det kniper.
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Just det , 330e blir aldrig 320i bara för att batteriet inte laddas av ägaren, man kan köra hela bilens livslängd utan att ladda en enda gång med kabeln till vägguttaget.
Bilen laddar så att det alltid finns 252hk samt 420nm , en viss del i batteriet tar inte slut utan finns till hands när man kör, således samma effekt alltid.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Kör du på arbetstid också eller kan du ladda på jobbet under arbetsdagen? Om bilen står stilla under dagen kan ju jobbet få stå för ladduttag och elkostnaden, i alla fall för den laddningen. Att kunna ladda själv hemma är j också skönt, särskilt vintertid är det ju skönt med motor- och kupe-värmare om det inte är varmgarage du står i, hemma och på jobbet.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Med vilken effekt laddas batteriet med motorn?

Förstår att laddningen stängs av när man tycker plattan i botten.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.