|
|
|
|---|---|
| Den gula motorlampan har lyst i nästan ett år pga att kamkedjan är sträckt. Det är således inget fel på avgasreningen. Kan jag besiktiga bilen trots att lampan lyser? | |
| Tror inte du får ha felkoder vid besiktningen. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Såhär ligger det till: För bensindrivna personbilar av årsmodell upp till 2002 så kan MIL/"kontrollampa för motorelektronik"/motorlampa lysa precis hur mycket den vill utan att du får någon anmärkning vid besiktning på detta. Detta finns förtydligat i ärendenummer TSMS 2013/15029 om någon skulle behöva referera till det. Detta för att ingen elektronisk miljökontroll utförs på dessa bilar. All miljökontroll görs genom att mäta avgasvärden. Självklart kan du få anmärkning/anmärkningar om man inte uppfyller dessa gränsvärden, men det är ju något helt annat. För bensindrivna personbilar av årsmodell från 2002 och framåt så görs det så kallad elektronisk miljökontroll på dessa. Det betyder att avgasmätningen vid tomgång (där man mäter CO och HC) har ersatts av utläsning av avgasrelaterade felkoder. Notera att avgasmätningen vid förhöjt varvtal (där man mäter CO och lambdavärdet) fortfarande finns kvar. Det som ingår i "elektronisk miljökontroll" är att man läser ut felkoder och kontrollerar funktionaliteten av motorlampan. Om motorlampan lyser OCH en eller flera felkoder är av typen P0001-P0499 eller P0650 så får man en anmärkning. Det betyder att en lysande motorlampa inte per automatik ger dig ett underkännande, det måste även finnas en felkod av typen P0001-P0499/P0650 lagrad. Däremot så är det extremt sällan motorlampan lyser och du inte har någon av ovan nämnda felkoder. Så lyser motorlampan kan du vara väldigt säker på att du har någon av ovan nämnda felkoder lagrade (och därmed får en anmärkning vid besiktningen). Notera att vid elektronisk miljökontroll så kontrollerar man även att motorlampan fungerar (dvs man kan inte bara plocka bort lampan för motorlampan och klara sig igenom på det sättet). För om motorlampan inte tänds före start av motorn (och släcks när man motorn startat såvida man inte har felkod/felkoder lagrade) så får man en anmärkning på detta. Så du kommer med största sannolikhet få en anmärkning vid den elektroniska miljökontrollen om du besiktar som du har det nu (då du med största sannolikhet har en felkod eller flera felkoder lagrade som ger anmärkning). Tokenkelt att göra en enklare check själv. Ta exempelvis en billig OBD-II Bluetooth dongle och appen Torque och kolla av vad som finns lagrat. Brukar använda detta så man stöter på bilar man vill kolla snabbt och inte har något med sig (telefon och donglen har man alltid med sig) och vill göra en första initial check. Såhär ser exempelvis en P0305 ut (en felkod som ger anmärkning) Länk |
|
Jag kanske minns fel från någon tråd i våras, men det ska numer gå att få en "avgasmätning" gjord som alternativ till elektroniska kontrollen om det strular - kanske var om det var problem med datauppkopplingen mot bilen iofs...gör en sökning i forumet eller kontakta bilprovningen direkt för att få svar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Du har helt rätt Johan B! Det handlade mycket riktigt om uppkopplingen mot motorstyrenheten (via OBD uttaget) inte fungerade. I de gamla föreskrifterna (TSFS 2010:94) fanns kravet att uppkoppling mot OBD uttaget skulle fungera - annars fick man en anmärkning. Den 20:e maj i år började en ny föreskrift att gälla (TSFS 2017:54) där detta togs bort. Om uppkopplingen inte fungerar så görs en vanlig avgasmätning och om man får godkända värden där samtidigt som motorlampan inte lyser så får man ingen anmärkning. Nu när jag tittar närmare i föreskrifterna blev jag dock något osäker på mitt tidigare uttalande. Jag undrar vad som händer om motorlampan lyser men der inte finns några av felkoderna P0001-P0499/P0650 lagrade. Rimligtvis kan inte bilen underkännas för det, men å andra sidan finns det faktiskt två separata bedömningspunkter i föreskrifterna som båda säger att man ska få en anmärkning av graden 2: :::Omborddiagnossystem::: * Bekräftad felkod och felindikatorn indikerar för fel i det avgasrenande systemet :::Felindikator::: * Saknar möjlighet att fungera * Indikerar fel i det avgasrenande systemet Men det låter helt orimligt att man kan få underkänt endast för "Indikerar fel i det avgasrenande systemet". Säg att motorlampan lyser och man läser ut felkoden P0726. Då ska rimligtvis inte bilen kunna underkännas. Intressant fråga - ska faktiskt höra mig för kring detta! |
| Ja, nu har jag i alla fall varit och besiktigat bilen. Den gick igenom trots den gula lampan. | |
Intressant! Jag drog iväg en fråga till Transportstyrelsen följer upp här när jag får svar. Jag var helt övertygad om att det låg anmärkningsbara felkoder lagrade då din motorlampa lyser (då det är så i typ 95% av alla fall) - men vill man vara säker så ska man ju inte gissa som jag brukar säga :-) Så gav alternativet att läsa ut felkoder själv innan besiktning. @Chrand80 : Var det några felkoder angivna under sektionen "Bra att veta:" ? De står isåfall under rubriken "OMBORDDIAGNOSSYSTEM, FELKOD(ER) IDENTIFIERAD". Felkoder som ger anmärkningar står däremot under sektionen "Fordonet har följande fel:". Se nedanstående exempel Länk |
| Nej, det stod bara "omborddiagnossystem ej utförd" | |
Vad märkligt! Och det var din 320i -09 som du besiktigade? Under vissa scenarios kan man ersätta den elektroniska miljökontrollen med vanliga avgasmätningar - men inte bara för att motorlampan lyser. Intressant! Nu blev jag nyfiken - kan du fota av besiktningsrapporten (skicka PM här så får du min emailadress)? |
|
Bara för att en enskild person har lyckats "smita igenom" en besiktning med ett fordon, innebär det inte automatiskt att besiktningsstationen har gjort rätt... Det skulle vara intressant att veta vad som verkligen gäller i dylika fall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Frågan är redan ställd till Transportstyrelsen i förra veckan - will keep everybody updated :-) Men är mycket intresserad av besiktningsrapporten då den innehåller mycket info. Men var lugn - jag ska inte börja vifta med denna specifika besiktningsrapport på något sätt eller använda den på något sätt i något sammanhang. Den kommer inte att publiceras eller omnämnas på något sätt. Jag ska endast se ett antal nyckelparametrar från rapporten så jag får en bättre helhetsbild :-) |
@Chrand80 : Kan du fota av besiktningsrapporten (skicka PM här så får du min emailadress)? |
Svaret från Transportstyrelsen är att de inte får beskriva för besiktningsföretagen hur föreskrifterna ska tolkas. Samtidigt säger besiktningsföretagen att det är Transportstyrelsen som man överklagar till och begär omprövning (och det är Transportstyrelsen som fattar beslut). Så förmodligen är det som så att besiktningsföretagen får tolka föreskrifterna som de vill, ända tills det uppstår ett fall där man är oense och inte kan komma överens. Omprövning måste då begäras hos Transportstyrelsen och det är först då de får ge sin syn på det (så kort och gott Transportstyrelsen ger sin på föreskrifterna endast i enskilda fall). Fast jag är osäker på om man kan överklaga endast att bilen blivit underkänd, jag tror att man endast kan överklaga om bilen fått körförbud. Summerat så är det alltså fritt fram för besiktningsföretagen att tolka föreskrifterna olika (där det finns tolkningsutrymme). I det här exemplet är det inte 100% glasklart genom att bara läsa föreskrifterna om en lysande motorlampa (utan att det finns några felkoder) kan ge en anmärkning. De flesta besiktningsföretag kommer dock i ett sådant här fall göra tolkningen att för att det ska bli en anmärkning så måste motorlampan lysa OCH det måste finnas minst en felkod (som tillhör de felkoder som kan ge anmärkning). Men till exempel scenariot om det finns en felkod och lampan inte lyser (men tänds vid start och slocknar)? Det är fritt fram för tolkningar här av de olika besiktningsföretagen. Tolkningar har alltid använts av föreskrifterna - exempelvis var går gränsen för rostangrepp? Gränsen för glapp i leder? Det kommer man aldrig ifrån. Men jag tycker att på de områden i föreskrifterna där det är möjligt att utesluta tolkningar så ska man anstränga sig för att utforma föreskrifterna på ett sådant sätt. Detta verkar inte vara någon prioritet för Transportstyrelsen. Likadant gick det väldigt trögt innan man kom på att man aldrig kan uppnå 100% kompatibilitet kontinuerligt - dvs man tillät ett alternativ om det inte gick att kommunicera med bilens motorstyrsystem. Alla ni som på något sätt varit i kontakt med en större standard inom kombinerad mjuk- och hårdvara vet vad jag pratar om. Det roliga är att många standarder har något luddiga specifikationer och vissa delar kan ibland tolkas olika av olika företag som implementerar standarden :-) Så även detta nya tillägg med traditionell avgasmätning om man inte kan få kontakt med motorstyrsystemet är inte klart och tydligt skrivet i föreskrifterna så även här är det fritt fram för tolkningar av de olika besiktningsföretagen. Så det är alltså fullt möjligt att ett besiktningsföretag tolkar på ett sätt och inte gör alternativ mätning medans ett annat besiktningföretag tolkar på ett annat sätt och tillåter alternativ mätning. Frågan som jag ställde var formulerad såhär : "Anta att motorlampan lyser (vid besiktning av en nyare bensindriven personbil som innefattas av den elektroniska avgaskontrollen) men vid utläsning finns inga felkoder överhuvudtaget lagrade (ska inte kunna inträffa men anta att det gör det) - kommer detta att ge ett underkännande vid en besiktning? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.