|
|
|
|---|---|
|
Hjälper en bekant att försöka felsöka varför hans bil går dåligt. Allt verkade som om DISA spjället var problemet eftersom den var defekt, men efter byte av den var det inget skillnad. Den var defekt och alldeles lös och skramlade, men inga delar hade lossnat ifrån den. Kollat efter luftläckage men hittar inget förutom gummipluggen i bakkant på insuget som hade torrsprickor. Motorn går dåligt på tomgång, och efter ett tag tänds motorlampan upp.Felkoder visas på för mager blandning, och ibland knäpper det till i insuget som låter som spikningar, och plötsligt rycker det till i motorn och den stannar.Om man drar ur sladden till luftmassemätaren går motorn bra men går ej att köra eftersom då tänds lampan för växellådsövervakningen och bilen hugger till i transmissionen när den körs. Monterade en ny eftermarknads luftmassemätare, och då verkade det bli skillnad i motorgången , men efter några minuter började den gå dåligt som ovan. Misstänker att motorn tar luft någonstans, men det verkar lite stökigt att hitta. Förutom att felkoderna på att den går magert på båda cylinderbankerna, har det dykt upp misständningar på 5 cylindrar.Men efter radering av felminnet så efter omstart av motor försvinner alla felkoder på tändspolarna, men blandningsfel och felkod på 1 tändspole kommer upp efter ett tag då motorlampan tänds. Motorlampan kan vara släckt vid första start för dagen, men tänds efter någon minut. Bilen har i vintras lagats på verkstad då slangar till vevhusventilationen och 4 tändspolar byttes ut. Felet har börjat smygande men eskalerade förra veckan. Eftersom motorn går "bra"när luftmassemätaren kopplats ur misstänker jag inte tändspolar, men nu skulle jag vilja ha lite tips och synpunkter på hur och var jag går vidare i felsökningen. Är det vanligt med bränslepump som ger dåligt tryck? Pumpen låter fullt normalt och ändrar inte varvtal även fast motorn hackar. Skulle vara enormt tacksam för tips om hur jag går vidare som sagt !! | |
|
En 14 år gammal M54-motor = sprickor i gummidelar = tjuvluft! Det finns många gummidelar i insug och vakuumslangar som kan (gör det) spricka i den motorn. Smyg alla delar i insuget noga och leta efter sprickor. Till att börja med kan jag nästan garantera att insugsbälgarna är dåliga, speciellt den inre/nedre och då särskilt i förgreningen (ibland benämnd som "blindtarmen") som går mot vakuumklockan i bromsservot. Där spricker gummit alltid förr eller senare. Dessa delar köper man lämpligen hos BMW då de inte kostar mer än eftermarknadsdelar med sämre passform. Numer är de gjorda i ett kraftigare material... LMM bör man köpa OEM-kvalitet (Bosch, VDO-Siemens eller BMW original (vilket brukar betyda VDO-Siemens), allt annat är ett lotteri med många nitlotter. Spruckna gummipluggen i bakkant av insuget kostar bara några kronor hos BMW och bör bytas innan du fortsätter med felsökningen. Byt även alla vakuumslangar som går från luftpumpen på grenröret och bak till insuget, från insuget till kolfiltret till tanken etc. etc... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej o tack för svar. Har nu testat med en rökmaskin, och det visar sig att verkstan som bytte vevhusklockan i vintras skarvat slangen till vevhusventilationen med en krympslang som nu läckte luft. Hoppas nu att detta är problemet.Beställt delar från BMW och efter koll på nätet går dessa slangar att byta med lite pill utan att insuget tas bort. Återkopplar med besked när slangar är bytta. Mvh Thomas |
|
|
Har idag bytt slangar och vevhusklocka och nu funkar allt som det ska.... Är som du Johan B skrev att när man Googlade M54 fel är det vanligaste felet tjuvluftsläckage.Enligt repanvisning på BMW ska insuget tas bort,men det gick att byta på 1,5 timma efter att jag kollat lite på ett Youtube klipp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.