|
|
|
|---|---|
|
kan inte hitta styrservooljebehållaren på min 320i e91 N43. har inte haft bort plastkåpan över motorn. sitter den där, o i så fall hur sitter den fast. är den skruvad eller är den dittryckt. broms o styrsevobehållaren har ja hittat,under kåpan på vänster sida. och oljestickan hittade ja i instrumentet i bilen Den som gapar mycket,förlorar oftast hela stycket | |
|
kan det vara så att det inte finns någon traditionell behållare. utan att styrningen är elektrisk. Den som gapar mycket,förlorar oftast hela stycket |
|
|
du skriver ju att du hittat styrservobehållaren. eller? |
|
|
Förlåt, skrev fel. Hittat broms och kopplingsbehållaren. Det måste vara samma behållare. Den som sitter på vänster sid. Under kåpan,uppe vid torkarna. Styrsevon,har ja inte hittat. Men den sitter nog nere på storvuxen. Tror att de kan vara elektronisk styrning. Men även stång för dubbel säkerhet |
|
|
Jonas Ottosson = smyg ? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
A. Kom ju inte in på mitt gamla konto. Så ja öppnade ett nytt. O då helt plötsligt kom ja in på mitt gamla konto |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hi hi, jag misstänker att en smartphone är inblandad i skrivandet :-) Men det är helt rätt, bromssystemet och kopplingssystemet använder samma hydraulvätska (vanlig bromsvätska) och delar även på behållaren. Brukar vara så att kopplingssystemet tar bromsvätska en bit högre upp ur behållaren än bromssystemet. Detta för att ett läckande kopplingssystem inte ska kunna dränera hela behållaren och därmed även äventyra bromssystemets funktionalitet. Jag tror också att det är elektrisk styrservo på dessa (är dock inte 100% säker), det är isåfall därför du inte hittar någon styrservopump eller styrservooljabehållare. Men rattstången fungerar precis som vanligt, det är inte någon dubbel säkerhet. Det är bara servofunktionaliteten som har elektrifierats. Styrningen sker fortfarande med rattstång och rack&pinion styrväxel. Men istället för att du får hjälp av vrida hjulen med hydraulik så får du nu istället hjälp att vrida hjulen med elmotor istället. Så styrningen är fortfarande mekanisk, där har man inte gått över till fly-by-wire (vi kommer dit så småningom men det dröjer lite). Jämför däremot med gaspedalen, den är helt elektrisk numera - det finns inte någon som helst mekanisk koppling mellan gaspedalen och gasspjäll/Valvetronic (på många motorer används inte gasspjället utan allt det hanteras av Valvetronic-systemet dvs systemet som möjliggör varibelt ventillyft) utan det går bara ett par sladdar ut från gaspedalen numera. |
|
tack för snabbt och utförligt svar ,på hur det fungerar. v50 in ja har, e de elektronisk gaspedal på. och kompisens v70 är det styrning utan rattstång. den elektriska vattenpumpen gav upp nu ,efter 22 tusen mil. fick tag på en från trodo, för 2600 kr. original ligger dom på runt 5 tusen. Den som gapar mycket,förlorar oftast hela stycket |
|
>> och kompisens v70 är det styrning utan rattstång O tusan, har Volvo tagit bort rattstången och kör helt fly-by-wire för styrningen på senare modeller? Är det helt genomtänkt egentligen? Jag menar, vad gör man när säkringen går till elmotorn för styrservo/styrväxeln när man precis gör ett filbyte på Autobahn i 180 km/h? Du tappar all form av styrförmåga (fullt jämförbart med om rattlåset skulle aktiveras). Är det där helt genomtänkt? Jag har inte full koll på BMW's senaste modeller, men där är rattstången kvar om jag inte minns fel. |
|
ne ,ja håller ,med. fattar inte det heller Den som gapar mycket,förlorar oftast hela stycket |
|
@Jonas Ottosson : Är nyfiken på Volvo's helelektriska styrning. Nu fasades ju V70 ut för ett par år sedan, men kan inte hitta någon info om detta från Volvo på tex de nya V90- eller V60-modellerna. Har du mer info kring detta? Förresten, var kommer infon ifrån att det inte är någon rattstång på kompisens V70? |
|
min kompis har en v70 -14 med elektrisk styrning. ingen rattstång Den som gapar mycket,förlorar oftast hela stycket |
|
|
@Jonas Om det inte är en modifierad bil så har den rattstång. Länk |
|
|
har inte en aning. det är vad han sagt till mej. Den som gapar mycket,förlorar oftast hela stycket |
|
Tyvärr Jonas, din kompis har tyvärr blivit felinformerad (exempelvis av den som sålde bilen) - det är rattstång i bilen (men däremot är det nog helt korrekt att det är elektriskt styrservo då vissa nya finesser som hjälper till att styra bilen ofta behöver det - vet även att Volvo även har elektrisk styrservopump på vissa modeller - men detta har ingenting med rattstången att göra). |
|
Okej |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.