AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
723

E46 320i Motorfläkt fungerar inte som den ska

bm
76
bmwfan96
325i Touring -07
Hej,

Jag har valt att skriva en ny diskussion då jag har lyckats få igång bilen och har ett problem kvar för att bilen ska fungera helt och hållet, den förra diskussion har rubriken "E46 bytt generator, startar fortfarande inte" eller något liknande, men vidare till problemet.

Jag märkte nyligen när jag testkörde bilen att det kom rök ur motorrummet, jag antog att det var olja som droppade ner på grenröret och höll på att avdunsta/brännas, men det visar sig att motorfläkten som sitter längst fram på bilen inte går som den ska. Vid långsam körning eller när bilen står stilla med motorn igång så blir den inte kyld.

Har även fått höra att när man sätter igång AC:n så ska fläkten starta, dock så händer det inte. Jag undrar vad det kan vara för olika saker man kan kolla för motorfläkten.

Jag har kollat kablarna med en multimeter och fläkten får 12v, jag har även provat testa fläkten med INPA och den startar när jag gör det via INPA. Den stora 50 AMP säkringen är hel, kan det finnas fler säkringar som är gömda någonstans och som styr fläkten?

Tack på förhand!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Eftersom du kan starta fläkten med INPA (i olika hastigheter?) verkar det som att DME inte fattar att fläkten behövs. Fungerar tempgivaren på radiatorreturen? (syns i INPA).
Är osäker ang AC men om det är som E39 styrs fläkten av behovet inte om AC är på eller av.
bm
76
bmwfan96
325i Touring -07
Var ser jag det på INPA? är ny när det kommer till programmet
bm
76
bmwfan96
325i Touring -07
och ja jag kunde starta fläkten i olika hastigheter
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Livedata DME analogvärden
bm
76
bmwfan96
325i Touring -07
tack, ska kolla upp det och se vad den säger!
bm
76
bmwfan96
325i Touring -07
Kollade analogvärden på INPA och allting verkade normalt dock skillnaden nu var att motorfläkten starta som den skulle, så den verkar starta när den vill. För det mesta har det varit att den inte startar när bilen startar, men det verkar vara någon enstaka gång som den startar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.