|
|
|
|---|---|
|
Hej, har tidigare haft problem med att min bil blev svårstartad varm och att den dog när man stod på tomgång (och ibland när man bromsade kraftigt dock höll den på tomgång om man varvade lite hela tiden) fick då tipset att det kunde vara kamaxelsensorn som strulade då den även förlorade kraft i motorn efter att man har ”varmstartat” den och att motorn har hackat runt några varv innan den går igång. Passade nu på att byta ut kamaxelsensorn som jag tidigare fick tips om samt även stiften då det var dags och nu startar bilen inte över huvud taget. Är det npgot med tändspolarna eller stiften som kan vara fel eller är det något med kamaxelsensorn. Att tillväga är också att jag köpte en kamaxelsensorn på biltema och tydligen så ändrade dem kontakten på den i oktober 1998 och min bil är från augusti så Biltemas register kände inte av att den sensorn inte passade min bil vilket ledde till att jag fick beställa en från internet. Kan samma fel ha hänt med stiften också? | |
|
Har ett liknande problem på min. Startade en tråd om det en kvart före dej typ, dock på en m54 =) Vad jag läst kan det vara kinkigt att använda annat än bmw original när det gäller givarna. Har du läst av några felkoder? mvh Patrik |
|
| Lyckades hitta en givare som passade på kabelgiganten, felkoderna är avlästa och det enda som kom upp var ”vanos” som är släckt (har ingen egen felkodläsare men en kompis fixade med det) | |
| Om det skulle vara så att en av tändspolarna är fel medför det då att bilen inte startar? | |
|
Kamaxelgivare bör du köpa original, allt annat är att be om problem. Om du inte får några felkoder borde du gå igenom bälgar och gummislangar för att leta sprickor eller andra läckage. Kläm och dra ordentligt i slangarna, till exempel den som går under gasspjället. Demontera gummibälg, kläm och deformera den så ser du om det finns sprickor. Inte dyrt med ny på BMW. Var inte rädd att ta i när du drar och klämmer - Om något av gummi går sönder så är det ändå inte OK och skall bytas. Hur långt har bränslefiltret "gått"? |
|
|
Dör när man bromsar? Kolla bromsservot! Du kan ha en stor vakuumläcka där. // Magnus |
|
| Min 523 betedde sig också precis sådär. Förra ägaren hade satt dit piratgivare för kamaxelgivare och vevaxelgivare. Satte dit BMW original från en motor jag hade ståendes och alla problem försvann. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.