|
|
|
|---|---|
|
Hej! Fick bekymmer med bmwn häromdagen. Den har börjat gå ojämnt på tomgång och dör ibland samt att den är aningen svårstartad. Köpte en billig felkodsläsare och körde en diagnos via telefonen och då visades p0339 samt p0102 vilket tyder på problem med vevaxelgivare resp. LMM. Motorlampan har inte lyst vid något tillfälle! Nu inser jag att felkoderna inte är säkra att gå på, men symptomen med vevaxelgivaren verkade stämma och bytte därför den (köpte original på bmw) samt rengjorde LMM med spray och bytte luftfilter. Ytterst liten förbättring, men jag har uppenbarligen inte löst problemet då tomgången fortfarande är ojämn och bilen känns tvekande vid gasande, samt svårstardad. Prövade även att koppla loss givaren på LMM vid tomgång, vilket gjorde att motorn dog. Det konstiga är att bilen är svårstartad, men när den får gå på tomgång så är allt frid och fröjd, tills man gasar lite, då börjar tomgången svajja. Kan det vara så att det egentligen är kamaxelgivaren som är paj och inte vevaxelgivare? I såfall vilken? Tips mottages! mvh Patrik | |
|
Hur ser vacuum slangarna ut. Det sitter även två gummi hattar på baksidan av motorn som det kan bli sprickor i när dom blir gamla Använd även sökfunktionen i forumet , detta är något som dyker upp mellan varven |
|
|
Har inte tittat på alla slangar, men insugsbälgen såg fräsch ut. Jag var inne på nåt elektriskt fel med tanke på att tomgången ändras efter en tid... Vart sitter dessa slangar bakom motorn menar du? |
|
|
Uppdatering. Bilen lever igen! Lånade en iCarsoft av en kompis och raderade felkoderna och nu går bilen som den gjorde innan. Kan det stämma att bilen fortfarande trodde att givaren var defekt och därför gick dåligt tills felkoderna nollställdes? Anslutningskopplingen på kabeln till vevaxelgivaren var ganska oljig och jag gjorde rent bäst jag kunde genom att torka samt spreja med LLM rengörings spray. Men det hjälpte ju inte eftersom den gick kass efter bytet. Hoppas bara det inte kommer tillbaka iaf. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.