AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.287

330e/2017 adaptiv farthållare med stop&go känner inte av framförvarande bilar ibland

Hej,
Jag har en 330e med aktiv farthållare och stop&go funktion som vid ett fåtal gånger inte känt av fordon framför bilen. Det händer i både hög och låg fart och både med stillastående fordon framför och med fordon i rörelse. Gemensamt är att den alla gånger har varit väldigt nära att orsaka olyckor.

Exempel på när det händer är att jag närmar mig stillastående fordon vid korsning där den inte registrerar bilen framför eller där framfövarande fordon byter filen och min bil inte registrerar bilen framför denna.

Är det någon av er som känner igen sig i detta eller som hört om liknande beteende?

Har varit inne hos BMW med detta men de hittar inget.

Tacksam för all hjälp!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Känner igen det från andra märken. Om bilen framför står helt still har farthållaren mycket svårare att upptäcka den än om den rör sig. En annan sak är att farthållaren kan missa bilen framför vid kurva.
Kurvor verkar den inte ha några problem med. Och egentligen inte de andra situationerna heller, det fungerar fint 99 gånger av 100. Enligt säljmaterialet från bmw så ska ju funktionen dessutom "assistera i alla lägen"

Mig har detta hänt 6 ggr på 2500 mil nu

Is
204
Isak5503
(M5 -00 Såld)
525 xd 2010
Ducati Monster S4R 07 (Mc)
120d -08 (Hustruns)
Ducati S2R 800 -07 (Hustruns Mc)
Den upptäcker/ignorerar inte bilar/saker som står stilla när dom kommer 'inom synhåll'. Det står i instruktionsboken.
no
217
nogren
X3 30d -19
Har funkat bra för mig. Enda gången det varit tveksamt, är då det blir lustiga reflektioner i tankbilar och staket som samtidigt finns på andra sidan. Det är tydligen ett känt problem, men inte särskilt allvarligt. (Den bromsar i onödan.)

/n
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
För att detektera en stillastående bil måste den tidigare ha rört sig i ditt körfält. Dessutom får systemet inte ha tappat kontakten mellan tidpunkten då bilen har rört sig och att bilen sedan står stilla. Det måste m.a.o. ha varit en kontinuerlig följning av bilen i rörelse till att bilen står stilla.

De fall jag har upplevt att systemet tappar kontakten är när kurvan är för stor. Som tur är accelererar min bil då så långsamt i början att systemet ganska snabbt hittar bilen framför mig.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Tack för svaren.

Näckrosen, är du säker på att det är så det är tänkt att fungera? Jag känner inte igen mig i bmws beskrivning av funktionen och det är inte heller så jag upplever det, alla de gånger det funkar. Kurvor håller jag med om, framförallt rondeller. Där tappar den kontakten med fordonet framför. Men det känns helt ok. Men att den inte skulle kunna detektera en stillastående eller långsamt körande bil framför bara för att den tidigare inte "följt" den?

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag är ganska säker. Detektion av stillastående bilar faller under systemet som handlar om kollisionsskyddet. Men systemet kan ha förfinats sedan det togs fram på 90-talet hos CelsiusTech (nuvarande SaabTechnology) i Järfälla där jag har jobbat dock inte med detta men man hörde en del från dem som jobbade med det.

En gång upplevde jag att trots att farthållaren följde (hade koll på) en bil som saktade in kraftigt så gick kollisionsvarnaren igång och skrek och blinkade rött.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.