AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.731

HJÄLP ! BMW 550 ix - 11 Motorhaveri Tips?

Sida 4 av 4
ze
28
zecert
F10 550ix -11
Jo den är optimerad då bmw inte lyckades få ordning på motorn. Den gick ryckigt. Efter optimeringen vart det mycket bättre. Jag har hävdat att det var fel på motorn redan innan. Gjorde aldrig optimering för att få ut mer effekt.
Finns mer till historien. Men som ni säger hade jag tur och är tacksam.
Den kommer inte chipas eller något annat :)
ze
28
zecert
F10 550ix -11
Fick hem bilen igår. De har gjort service och besiktat den åt mig. inget som jag behövde betala. bilen går som en klocka nu :)
Teknikern på BMW trodde felet som blev berodde på en felaktig installation på förra motorn. Tydligen var det en hel del special som skulle göras som han trodde missats och då skär lagren.
Fråga teknikern vad "en hel del special" betyder när en ny motor installeras? Menar han att man skall fylla på rätt sorts olja/kylarvätska i den nya motorn innan start? Mycket mer än så kan man nämligen inte göra...Eller så var det en eller flera produktionsmissar på just din motor, men dessa har isf gjort i fabriken där motorn tillverkades/sattes ihop...
ze
28
zecert
F10 550ix -11
@Dawwe
Det var enligt honom så man gjorde vilket resulterade i att den skar vid förra installationen.
Man fick absolut inte starta motorn direkt när man fyllt på olja. Den skulle efter påfyllnad av olja stå ett tag för att sedan vevas runt manuellt för att sedan köras utan att startas.När de momenten är gjorda ska man starta motorn och då ska man tydligen stänga av så fort den startat för att sedan vänta 5min sen kördes motorn in utan avgassystem på nått speciellt sätt. Det var så de sa de gjorde.
Att bygga upp oljetryck (innan första start) gör man genom att cranka med bortkopplad tändning. Det luktar BS lång väg, att dra runt motorn för hand ger INGENTING mer än att man säkerställer att timingen är rätt, men kan man inte ens lita på det när det gäller en fabriksny motor så vet jag inte vad man kan lita på... Byt mekaniker, eller ta allt han säger med en stooooor rejäääääl näve salt.
Fråga VARFÖR den skulle stå efter att man fyllt på oljan. Fine att det kan ta tid för "all" olja att rinna ner i tråget, men efter typ 20 sekunder så har du ungefär 95% av oljan i tråget. Oljan sugs (pumpas) runt i motorn av oljepumpen, o så länge nivån INTE går under minimum så är det ingen fara. I regel är det ca 1 liter mellan max o min markeringen, men JA det kan ta tid för den elektroniska oljenivåmätningen att mäta volymen korrekt, men en (felaktig) oljenivåvarning på en ny motor där man fyllt på RÄTT mängd olja gör INTE att motorn kommer skära i förtid.
Oftast så sitter katalysatorerna i (både) grenrör och efter grenrör, det mesta av "mottrycket" har du här. Fråga vilken skillnad det gör att kör utan avgas, mer än att det låter mer? Det låter som att killen är en riktig mytoman, eller så missförstår du honom helt.,
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Här är BMW:s officiella egna instruktion för att starta upp en renoverad eller ny 550i- motor efter installation karossen:

Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Johan: Tack! Precis som jag "tänkte" man crankar med bortkopplad tändning (eller mer exakt dragen säkring till bränslepumpen). Att man inte crankar för länge är ju givet om man inte vill elda upp startmotorn. Det står inget om att dra runt motorn för hand eller att man skall köra "utan avgas". Det som beskrivs i dokumentet är egentligen inget nytt, så har man väl alltid gjort när man startar en helt ny motor första gången?

Edit: Låter ju rimligt med dragen bränslepumpssäkring, då "flödar" man inte cylindrarna med bränsle. Men om systemet inte är helt trycklöst (vilket är osannolikt efter motorbyte) så kan ju motorn faktiskt "små tända"
ze
28
zecert
F10 550ix -11
@Dawwe Ja du det är mycket möjligt att du har rätt i allt du säger.
De får göra och säga vad de vill så länge jag får garanti :)
Jag kommer troligen aldrig få veta varför motorn skar.
De säger felaktig installation och för mig känns det bättre än att den kommer skära igen snart för att det är en skit motor.
Hur som helst har jag nu garanti i två år till.
Så jag får väl köra som fan och byta motor en 3:e gång.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.