|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
thekinglives |
332: Man blir ju aningens nyfiken när du skriver att du diskuterat återkommande med ansvariga för BMWs motorutveckling kring detta med optimering. Då undrar jag ur vilka perspektiv ni diskuterat? Är det ur utsläppsperspektiv? Bränsleekonomi? Prestanda? Livslängd på motor och drivlina? |
|
Ur samtliga de perspektiv du nämner. Längre tillbaka var min far bla involverad i BMWs motorutveckling och forskade kring insprutningsteknologi och dess relevans för entalpi och stökiometri - i stort det som man fortfarande är sysselsatta med. Kan man hitta ett mer pedagogiskt exempel än senaste årens "dieselskandaler" på hur svårförenliga dessa parametrar är? Det kostar, som de flesta vet, bilindustrin många, många miljarder. Att ett litet, litet småföretag i "optimeringsbranschen" skulle "veta bättre" förtjänar väl knappast någon mer kommentar! Förstår heller inte riktigt meningen med "optimering" på en bil som redan har över 400hk och 600Nm. |
|
|
Tittar man på lager och kamkedja mm i en 30 år gammal motor och jämför med en "modern" förstår man varför det finns gamla pjäser som håller för stora effektökningar. Att snurra runt dessa grova kedjor och lite större lager mm kostar någon procent extra bränsle och det har man inte råd med längre. Sedan har man sig att räkna bättre med tiden och behöver inte längre överdimensionera för att spela safe längre utan kan offra marginaler för att bygga billigare och snålare motorer. // Magnus |
|
|
332, det du skriver är direkt felaktigt. Det finns många olika typer av optimeringar man kan göra som både ökar effekten, sänker förbrukningen och faktiskt gör att motorn mår bättre. Ett exempel är en effektivare katalysator, tillverkaren sätter givetvis in billigaste möjliga variant som uppfyller lagkraven. Det är inga större problem för ett mindre företag att tillverka en katalysator som har bättre flöde än original men som ändå uppfyller lagkraven. |
|
thekinglives |
332: Du skriver motsägelsefullt, rimligtvis lägger BMW själva mest resurser på att utveckla och optimera deras egen motor. De har alla de parametrar(miljö, prestanda, driftsäkerhet,EKONOMI,förbrukning) att ta hänsyn till. En liten aktör som håller på med optimering, kan ju med rätt enkla medel prioretera ned miljöhänsynen, genom att plocka bort PTF och avgasåterledningen. Genom denna enkla manöver har ju parametern för tillförlitlighet samt bränsleekonomi gått upp. Att optimeraren vågar skicka på lite mer bränsle o luft efter dessa modifieringar är ju givet, frågan är ju var gränsen går. Då kan man ju koka ned detta till att ett litet otimeringsföretag kan göra det inte BMW kan göra, alltså ta ut mer prestanda med bibehållen tillförlitlighet, med en minskad förbrukning. Detta är vad jag tror. |
|
Kan du definiera motsägelsen du nämner? Kan någon påvisa empiriskt, objektivt att en extremt liten aktör samtidigt överträffar tex. BMW på samtliga parametrar under bilens hela livscykel? Tror många av de stora biltillverkarna vill komma i kontakt denna aktör i så fall. Visst står det var och en fritt att tro på detta, men jag skulle ändå föredra att avstå från att lämna in en motor som kostar en kvarts miljon att byta ut i värsta fall, till en sådan "aktör" även om han titulerar sig "optimerare". |
|
|
zecert: Exakt vad var det i din motor som havererade? Gick vevstaken genom motorblocket eller något liknande? Hur var din motor optimerad? Hur kraftigt trimmad var den? Otroligt anmärkningsvärt att den skar på så låga mil som 2.500 är det ändå. |
|
thekinglives |
Jag eller du blandar äpplen och päron här. ber om ursäkt om det är jag. Jag tror också det är svårt att överträffa BMW själva med att optimera deras egen motor, om man har samma kriterier. Jag kan tänka mig att (som jag skrev tidigare) om man förbiser vissa kriterier, exempelvis utsläpp så kan man överträffa självaste BMW på de andra kriterierna. Stackars alla BMW ägare som fått ett ex av"svarte Petter" på handen, BMW själva gör som de brukar och stoppar huvudet i sanden. |
|
Jag har en 325i, dvs 6.an på 218 hk. Den är INTE optimerad från fabrik sett till dess storlek utan snarare strypt med ett enstegsinsug ist för tresteget som 272-varianten har. Bara genom att låta ett välrenommerat optimeringföretag ändra bränsle- och tändkurvor, utvanns mer effekt. (mätt med Rototest) Efter det har jag bytt komponenter innan insug samt satt dit annan slutljuddämpare. Skillnaden känns. Kvar är nämnda insug och ev extr grenrör med 200-cellskattar. Samt ny mätning efter det. Som att sparka in öppna dörrar, men nog går det att göra en hel del även på sugisar. Då är ju inte ens N54/55 nämnd... /Anders |
|
|
Jag har ägt en handfull BMW modeller genom åren, alla med bensin-sexor eller åttor. Sexorna (M20B25, M30B35, och N54B30) har funkat bra, inget speciellt att klaga på där. Men de två V8or jag ägt har båda haft liknande oljeläckage vilket jag tycker är en småsak med tanke på trådskaparens problem, men ändå dåligt med tanke på att det är återkommande problem genom flera generationer av motorer, jag menar, ska dom aldrig lära sig, varför är sexorna tätare än V8orna? Hur svårt kan det vara?? V8orna jag har är M62B44 (540i -97) och N62B48 (550i -07). Goa motorer som verkar funka bra bortsett från oljeläckorna då. Det är två saker som jag tror medför de största problemen på nyare motorer och speciellt de två i kombination. Det ena är att delar optimeras för att snurra lättare = tunnare grejer. Sen skippar vi hälften av oljebytena under bilens livstid genom förlängda oljeintervall! Hur bra är det? Det säger sig självt, i alla fall för en mekaniker. Oljan är inte helt plötsligt dubbelt så bra även om det står longlife på dunken. Min M62B44 skall servas var ca 1500mil och den har ganska stort oljefilter. Tittar man in under ventilkåpan ser den ren och fin ut invändigt även vid 32000mil. Kikar man istället på M62B48 motorn så har den i princip bara 1/3 så stor filteryta i sitt oljefilter jämfört med den äldre V8an, och så skall den servas hälften så ofta = var 3000mil... När jag hade av ventilkåpor mm för att byta packningar så såg jag hur skitig den var i topparna, detta vid endast 15000mil :( Nu när den kommit i min ägo servas den vid 1500mil eller kortare oavsett vad BMW säger. Ska bli intressant att se om det kommer vara mindre skit efter några tätare oljebyten. Ska inte dra iväg för mycket offtopic här, men jag undrar hur mycket problem med automatlådor det kommer bli med tiden. BMW mfl tillverkare påstår att lådorna inte alls behöver servas!? Det står att de är fyllda med lifetime oil, men hur kan det vara fyllda med något som inte finns, för all olja slits ju. Ett exempel igen, min 550i köpte jag på bilauktion då växellådan inte uppförde sig korrekt (vid bara 15000mil). Det visade sig (så klart) att den aldrig var servad eftersom bilen var fullservad på BMW.... ZF som är tillverkare av lådan säger däremot att den bör servas var 9000mil. Intressant.... För att minska framtida problem KRAFTIGT, så skall man byta olja, filter och gummipackningarna som sitter mellan ventilpaketet och växellådan vid ett jämt intervall. De brukar börja läcka med tiden och därmed skapa problem. Detta är det i princip ingen som bryr sig om eftersom BMW säger att den kommer hålla bilens livslängd ut. Kanske lådan håller bilens livslängd ut som den körs snällt eller så börjar det läcka och saker i lådan börjar slitas i förtid. Jag fixade i alla fall min låda genom att byta packningar och olja/filter men renoverade också ventilpaketet för säkerhets skull. Nu växlar den perfekt, och efter 9000mil ska jag serva den igen, men då håller jag mig till bara packningar och olja/filter. __ Nils Ljung |
|
|
332: Sluta skriva massa skit och rent nonsens. Nuförtiden erbjuder t.o.m. biltillverkarna fabrikstrim som är nära på effekterna eftermarknadsfirmorma erbjuder (Volvo Polestar, BMW Performance, Saab Hirsch bl.a.). Du skriver att bara en galning tror att en banracingmotor håller i över 10000mil. Ptja. Valfri Porsche, spelar ingen roll om det är en Boxter 2.5 eller en GT2 RS hade jag kunnat sätta liv och stuga på håller för 10, ja 200000mil bankörning med vanlig service. Jag har kört både 330D E46 och 535D samt diverse Volvos med myyyyycket mer effekt än original i över 10000mil totalt utan minsta skillnad i prestanda. Nä, ge upp det där skitsnacket. Du skriver även att det "vilken inte sällan leder till just den typ av tråkigheter som TS tar upp", ännu mer rent skitsnack. 99% av alla effektoptimerade s.k. "chippade" bilar med bytt programvara, lever livet ut utan bekymmer relaterat trimmet. Motorn i 550 t.o.m. 2013 är ren dynga, det handlar inte om trimmet. |
|
| Motorn i e60, 545 V8 var också dynga. Den läckte som ett såll från alla håll trots få mil (10 000) | |
| Att en recall bara gäller på en marknad och inte på samtliga är bara ursäkter från BMW's sida. Att man ligger närmare toleransgränsen med sämre bränslekvalitet är förståeligt. Faktum kvarstår att grundkonstruktionen är dålig från första början. | |
| Ja mycket märkligt att man inte tar hand om den europeiska marknaden angående N63. | |
|
Har tyvärr missat ni skrivit. Frågan varför jag optimerat var för att motorn gick dåligt. Jag har lagt ut över 50tkr i felsökning och byte av diverse grejer. Det vart även ett ärende för försäkringsbolaget där bmw bytte ut fördelningslådan för fyrhjulsdriften. Inget hjälpte. Så jag tröttnade på bmw och frågade runt lite. Vilket resulterade i en optimering och då försvann symptomen nästan helt. effekt ökning var runt 70hk. Nu har iaf bmw konstaterat att det är ett lager i motorn som skurit men mer än så vet jag inte. Tycker detta är jätte konstigt. Bilen står fortfarande i verkstaden på bmw och de har fortfarande inte givit svar på om det kommer gå på garantin eller inte. Nån som har nån ide varför? känns som över tre månader är lite väl länge att vänta på en utredning. Jag menar det bör ju kosta en massa pengar för dem att ha en bil på en verkstads plats så länge. varför göra så om de inte tror att de ska laga den? Sist jag prata med dem var förra veckan. |
|
|
Känner verkligen med dig! Skulle vara fordonstekniskt intressant att få en förklaring till hur en effektökning på 70hk kan avhjälpa ett lager som skurit. Kanske "optimeringsföretaget" vet? Längtan efter EV tilltar! |
|
|
Har pratat med dem och det säger aldrig i livet. Jävligt märkligt att bmw inte svarar. De jag vet är att de skickat kostnads förslag till bmw i tyskland. Men de verkar sitta fast där ordentligt. |
|
|
Uppdatering från BMW Tydligen skickades ärendet för sent till BMW tysklad. Då killen som jobbar med sånt hade semester. Jag skulle ha fått svar av BMW den 20 juni först vilket är två månader innan garantin gick ut. Så lite dåligt gjort kan jag tycka. Nu ligger ärendet som kund reklamation och det verkar som om man håller på och förhandlar. Den lokala bmw verkstaden vill lösa det här och laga bilen åt mig. Men det verkar strula med beslut ovanför dem. Tips på hur man kan gå tillväga ? |
|
|
Vart inget svar denna vecka heller som de lovat. undra om man kan lösa detta med en advokat. Tycker mig oavsett svar börjar få rätt till skadestånd eller nått. snart 4 månader utan bil |
|
| Kundservice är verkligen inte BMW starka sida. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.