AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
16.727

HJÄLP ! BMW 550 ix - 11 Motorhaveri Tips?

Sida 1 av 4
ze
28
zecert
F10 550ix -11
Hej min bil har motorhaveri BMW säger hela oljan glittrar av metall bara att byta ut.
pris ca 250 000kr. Tyvärr har bilen gått 11000 mil så försäkringen täcker inte.
pris med utbytesmotor ca 180 000 kr om det nu inte är turbo oxå.

-Min fråga nån som vet vart man kan få tag i billigare motorer eller vet av nån som kan fixa?

Bilen har haft problem med att spridare går sönder samt att den har dragit mycket olja typ 1L/100-500 mil.
Motorn är utbytt redan en gång så den hade bara gått ca 2500mil.

Det som hände var att vid en lite kraftigare acceleration kastade bilen ur växeln och stängde av motorn.
inget annat hände så jag trodde det var dottern som kom åt något när hon sträckte sig över växelspaken.
starta bilen la i växeln och körde vidare inget felmeddelande.
efter ca 5 min började ja känna något ryck ibland som jag då tolkade som spridare och svor eftersom bilen kommit ut från verkstaden bara två dagar tidigare då man bytt just spridare.
Något ha blivit fel tänkte ja och mycket riktigt efter ca en min kom felmeddelandet drivlina fel kör försiktigt.
Denna brukar man få vid misständning och jag tänkte då garanterat spridare.
Nu begränsas effekten på bilen men detta är fortfarande ända felkoden.
Känner att bilen inte går riktigt rent vid låga varv och har ingen effekt förutom det känns allt bra.
Men bestämmer mig för att köra av motorvägen och stänga av bilen för att eventuellt se om felkoden ger med sig.
Nu när jag svänger av börjar jag höra missljud från ett litet tickande till att det låter som bilen helt plötsligt har en skift nyckel i motorn på bara några sekunder.
Jag lyssnade en gång i motorutrymmet och fick det att det kom från typ kammen eller toppen på ena sidan kände även små vibrationer och det såg ut som om insuget var påverkat oxå.

Är det BMW verkstad och utbytesmotor som är bästa alternativet.
Nån som vet om det går att stoppa i en annan motor som den nyare eller M5?

Finns det ingen garanti på utbytesmotorn?
ze
28
zecert
F10 550ix -11
troligen inte då den är optimerad.
Så det är bara att hosta upp. Nu gäller det bara att hitta billigare alternativ

Verdi
Trist. Men sätter du i en annan motor måste du väl regga om den på nåt sätt?
På dom flesta maskinskadeförsäkringar gäller väl upp 12k mil?
ze
28
zecert
F10 550ix -11
Är det så att detta är en riktig skit motor eller.
Jag har haft problem med denna bil sen dag ett.
Vart på verkstad i snitt två gånger i månaden.
En härlig månads kostnad på ca 20tkr/ mån.
Ska det vara så ?

Jag har en likadan bil där man bytt motorn 2 gånger. Har tyvärr vibrationer vid låga varv och tomgång. Lutar åt att häva köpet. Förmodligen är det riktigt dåliga motorer och Bmw har inte kunskap att åtgärda och vill inte ta ansvar.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
zecert, ja tyvärr verkar det så...finns en del tidigare trådar.
Länk
2013 och framåt är den tydligen mycket bättre.
Mvh Ola
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Motorn var optimerad. Av vem och på vilket sätt? Har optimeringen bidragit till haveriet?

Är det BMW som satt dit utbytesmotorn för 2500 mil sedan är det i normalfallet garanti som gäller.

/M

Mina bilar: Länk
ze
28
zecert
F10 550ix -11
nusnas tyvärr har jag if de har 10000mil och bilen har gått 11000 :(
tegel jo det är bmw som bytt motorn och vore det inte för optimering så skulle det gått på garantin. Jag har svårt att tro att det är optimering som gjort att den havererat men det är möjligt.
BMW kommer att kolla igenom bilen nuj den 20 juni och då får jag besked om det går på garantin och förhoppningsvis vad som hänt.
plan b är att beställa motor från Tyskland då en utbytesmotor där kostar "bara" 70000kr i Sverige kostar den 114000kr på ny på bmw kostar 214000kr

Mycket tråkigt för dig det här :(
Är du säker på att de upptäcker att motorn är optimerad då?
ze
28
zecert
F10 550ix -11
@crli9194
Ganska säker eftersom de kopplar upp bilen mot BMW och kollar allt typ, Så den missar de nog inte även om själva verkstaden inte bryr sig.
Så japp det är trist men är man dum så är man :)

ze
28
zecert
F10 550ix -11
@ Verdi
Dålig på sånt men jag antar det. och det är säkert skit dyrt oxå.
Men å byta motor vart annat år ä dyrt de med :P

På vilket sätt är motorn "optimerad"? Utan att vilja göra mig lustig i din tråkiga situation verkar det ju knappast optimalt? Har tyvärr hört hur mycket elände som helst avseende "förståsigpåare" som "vet hur man trimmar", ofta till löjligt höga priser.
Verdi
Det är väl en känd skitmotor det där? Vare sig den är trimmad eller inte. Men det är klart att det inte är den bästa motorn att "optimera" med tanke på hur dåligt konstruerad den verkar vara.
En allmängiltig fråga är väl hur mycket en så pass gammal bil är värd att kosta på. 1/4 miljon låter mycket. Om den dessutom är "optimerad" och man (hur det nu är möjligt i vårt land) utnyttjat prestanda är väl transmissionen kanske rätt sliten vilken i sig inte är billig att renovera/byta ut. Att köra en så fin bil till skroten är ju även det rent vanvett. Här låser man verkligen in sig tyvärr.
Hållbarhetsmässigt är det en "skitmotor" i den mån att det är en orimligt stor risk att den havererar på ett sätt som är både oförklarligt och dyrt. Men det är å andra sidan en fantastisk motor att köra så länge den inte strular.

Det är bara att läsa på nätet, efter lite strul med min och en möjlighet att göra en hygglig affär så fick min gå, tråkigt nog. Att optimera den motorn efter att ha gjort även en enklare googling på den är inte så smart. Det är rätt uppenbart att något inte är dimensionerat som det skall, eller att någonting slits på ett orimligt sätt och en trimning lär ju bara göra det värre.
Har återkommande diskuterat "optimering" med ansvariga för BMWs motorutveckling och man säger att INGEN BMW-motor vinner något i längden på att trimmas. Man säger i nästa andetag att man i detalj analyserat i stort sett samtliga på marknaden förekommande motorer och samma sak gäller där utan undantag. När man utvecklar svindyra tävlingsmotorer tar man helt andra hänsyn vilka inte har något som helst med standardmotorer att göra.

Sedan kan man ju i teorin diskutera om 8 cylindrar verkligen inte ska ha fler än 5 ramlager (något annat är givetvis omöjligt på en V8) och om V8:ans sekundärkrafter verkligen är tecken på en begåvad konstruktion?

Själv föredrar jag alltid en rak 6:a (eller V12:a) men givetvis blir det ibland problem även med dessa. Så här i förbränningsmotorns slutfas ter sig det hela kanske rätt ovidkommande, men för de stackare som råkar illa ut är det nog högst påtagligt.

En fråga som infinner sig är huruvida motorn i det här faller varvats ur extremt mycket? V8:or brukar ju leva på ett stort lågvarvsmoment och det är inte helt lätt att tänka sig att man verkligen kan plåga livet ur en sådan här motor på våra vägar!
K2
348
K2
523i -97
Att vettiga motorer från BMW, Volvo etc etc inte skulle vara bra att optimera via tex mjukvarutrim är ju rent nonsens. Självklart är turbomotorer väldigt tacksamma i det avseendet.

Vad gäller tex Volvo så har de ju sin egen lilla motoroptimeringsgren som kallas Polestar, kör man med det så har man fulla garantier osv. BMW har liknande upplägg.

Och även om man skulle anlitat någon annan erkänt bra motoroptimeringsfirma typ BSR etc så lär knappast några hemska saker hända med motorn av den anledningen. Bara att man får en väldigt mycket roligare bil att köra och kan hända att man kapar litet på drivmedelsförbrukningen också.
Vi talar om två olika saker - det som härstammar från tillverkaren, med alla garantier, är givetvis utprovat och resultatet av mångmiljardinvesteringar under lång tid. Att i sammanhanget företag i miniatyrformat skulle hitta begåvade genvägar som tillverkaren/konstruktören skulle ha valt att bortse från under det enorma utvecklingsarbetet når väl knappt ens upp till det man skulle kalla nonsens.

Om man vill se det hela endimensionellt så är det ju relativt lätt att ändra vissa parametrar med effekthöjande resultat, men då till kostnaden av att annat som till exempel livslängd försämras. Rena tävlingsmotorer ger till enorma kostnader helt andra prestanda, men till kostnad av utsläpp och inte minst livslängd. Ingen sansad person tror väl att en banracingmotor håller 10 000mil!

Det är enbart synd om dem som på fullt allvar tror på all denna överkommersiella "optimeringsromantik" vilken inte sällan leder till just den typ av tråkigheter som TS tar upp.
We
2.001
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Kolla med firman som optimerade bilen om de kan lägga tillbaka originalfilen, är de seriösa har de sparat den.

Det är ganska uppenbart att något i N63:orna är underdimensionerat (för smala vevstakslager?), de ska klara en optimering utan problem annars. Det finns dem som kör turbo på gamla M60B40 med över 600 WHP utan att ha gjort något åt motorn invändigt, så lågt kan inte kvaliteten på BMW's motorer sjunkit sedan 90-talet. Men det kanske är miljöhysterin som har gjort dem tvungna att underdimensionera saker och ting för att klara orimliga miljömål?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.