AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.157

Bmw M3 E46 Bygga om från höger till vänsterstyrd.

Hej märkesbröder/systrar! Jag funderar på att köpa en högerstyrd M3 e46. Är det någon av er som byggt om en högerstyrd till vänsterstyrd!? Är torpedväggen förberedd för detta!? Något speciellt man borde tänka på? Hur mycket skiljer instrumentbrädan från en "vanlig" e46!? Extremt mycket jobb!?

Bilen det gäller är en -02 med smg låda!
Inte alls grön på att meka med bilar. Men aldrig gjort ett sådant jobb på en bmw m3 innan.

Med vänlig hälsning/
Fredrik

Räkna med massa jobb. Bilen får nog inte kosta mer än 80-90' för att det skall vara "lönsamt". Ämnet har varit uppe tidigare. Sök!

Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Klart det går men det kommer att kosta, pengar som du med all sannolikhet inte kommer att få igen vid en försäljning. Snarare blir det svårare att sälja skulle jag tippa.

Så om du har en fin högerstyrd bil på kroken, köp den och använd den som den är. Blir lite knepigare i vardagen men det är ändå enklare med den biten.

OM du inte har alla bitar som behöver bytas liggandes hemma på uppfarten av någon anledning redan.... och dys har fått dom gratis typ.

Niklas

Fransosen
Tror du den blir mindre värd bara för man går ifrån originalet!?
Är det någon som har koll på exakt vad som behövs bytas mer än pedalställ instrumentpanel och styrväxel!?

Tack för era svar för övrigt.

Mvh Fredrik Edvardsson
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är ett rätt omfattande projekt - t om styrväxeln, golvmattan och ev. elstyrda stolarna måste ju bytas...plus hela instrumentpanelen givetvis, inklusive att flytta mängder av moduler och liknande till andra sidan mm.

Kika i realoem.com kring delar som måste bytas.

Om vi vänder på frågeställningen: hur mycket billigare är det objekt du funnit, än en vänsterstyrd dito?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Golvmatta hade jag tex inte tänkt på. Funderingar som att hitta en krockad E46 att ta delar från är intressant.. Men jag vet inte hur mycket som skiljer på de olika bilarna. Men att gå in på realoem.com och sitta och gemföra är en bra ide!

Bilen kommer att vara ca 80 000:- billigare än en vänsterstyrd i samma skick och årsmodell.

Men jag tänker ju knappast lägga sådana pengar för att "bygga" om den. Då är det ju lika bra att slippa jobbet och köpa rätt direkt.

Tiden och jobbet som kommer gå åt är mindre problem. Jag kommer isf köpa på mig delar vid rätt tillfälle och pris och bygga om den inom några år.

Mest intressant är hur mycket delar man kan använda från en standardbil och om torpedväggen är förbered för det.

Mvh/
Fredrik
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Köp bilen och kör den som högerstyrd. Du vänjer dig vid det!

Däremot bör du kanske fundera på om du ska justera bilen för att åka på andra sidan vägen. Nu är jag ingen expert men.. när man bygger en bil för att köras på höger sida på vägen (dvs i alla normala länder...) så är bilen på något sätt justerad för det - vet inte exakt hur men jag tänker mest på hjulinställning, belysning och att bilen "sitter" något högre på vänster sida.

E
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I realoem.com kan du ju se om det är samma kaross (reservdel) beroende på höger- vänsterstyrning. Torpedväggen är ju en del av karossen...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Bara det där med att byta kabelstam, dörrar, handbroms med mittkonsol, framlyktor, instrumentpanel med alla paneler därunder och säkringsdosan borde avskräcka?!?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.