|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har precis köpt en ny E92 325 -08. Hade innan en nästa likandan, E92 325 -07. På den gamla låg olje-temp mätaren på instrumenteringen på 100-105 grader för det mesta. På den nya ligger den på 110-115 Reagerade lite på detta, men efter att ha läst en del på forum så verkar det vara normalt med 110-115, inget att bry sig om. Vad har ni andra för olje-temp. ? mvh Håkan | |
|
Jag antar att du menar vattentemperatur, och inte oljetemperatur? 1. Oljan skulle må väldigt dåligt av sådana temperaturer. 2. Oljetempmätare brukar generellt bara finnas på M-modeller. |
|
|
Nej, jag menar oljetemperatur, ingen av de två e92 jag har haft har haft vatten-temp mätare. I så fall får man gå in i de dolda menyerna. Har läst att moderna syntetoljor inte börjar må dåligt förrän vid ca 150 grader, och att man gärna vill ha oljetempen över 100 eftersom man då dunstar bort eventuellt vatten, mem jag kan ha fel. Men tillbaka till frågan, vad står era olje-temp mätare på? mvh Håkan |
|
|
Du har gått från N52 till N53...? Oljetempen på min N52B30 brukar ligga på ~100°. TP är lite ute och cyklar. 120° är mitten på oljetempsmätaren (tror dock aldrig att jag varit uppe så högt). --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Ja, jag tror man bytte till N53 i september 2007 så den "nya" 325 jag har den nya motorn som väl är 3 liter istället för 2,5 som N52 var. Däremot är effektuttaget samma på båda även om vridmomentet är något högre på N53. Om det har nån betydelse för oljetemp vet jag inte. EDIT: Tror den nya motorn som vi kallade N53 ovan heter N52B30, och den vi kallade N52 heter N52B25 |
|
|
Nej, inte riktigt. N52B25 och N53B30. Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Vet inte hur det är på N53, men på N52 sänks motortempen, från 100° till 80°, när motorn belastas/får jobba lite (och när hastigheten sjunker under 90 km/h). Det bidrar till att hålla ner oljetempen lite. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har kollat på kylvattentemp oxå, och det är som du säger, den sjunker när mab belastar. Det verkar funka bra. Det finns fyra olika lägen på hur mycket den kyler, styrs med varvtalet på en elektrisk vattenpump verkar det som. Däremot kan jag inte se att det påverkar oljetempen nämnvärt, möjligen lite grand. |
|
|
Åkte till Fjållträsk och tillbaks idag, oljetempen låg stadigt på 110°. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.