|
|
|
|---|---|
|
Har en 530i automat, är det olika kylare för manuell och automat växellåda? Den fick en spricka i plasten vid anslutningen till slangen på generatorns sida. Har en ytterst provisorisk lagning nu med plastsvets och lim ovanpå, bedömer att det inte kommer hålla länge. Behöver få tag i ny kylare och det snabbt, det bör vara löst innan juli då mekanikern går på semester. Har ni några tips? Var kan man få tag i en till bra pris med kort varsel? Och hur stor roll spelar fabrikatet egentligen? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Jag har köpte kylare på Ebay som inte varit sämre än originalkylare Behr. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det viktigaste är att du köper rätt typ av kylare - det kan skilja mellan olika motorer och manuell/automat t ex. Kolla i realoem.com och ange din bils chassinummer så ser du vilken typ du ska ha och använd BMW:s art./reservdelsnummer som "sökord"/referens när du köper kylare, så du får rätt modell. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Autodoc hade ju en massa alternativ iaf till bra priser, leveranstiden är frågan dock, skulle ha haft ett lager i sverige att beställa från... Denna påstod autodocs "tekniker" att jag skulle ha: Länk Dock står det manuell på den och jag har automat så jag är skeptisk... Denna bör vara orginal: Länk Finns en billigare också som inte heter Premium line... Måtten verkar olika på flera av kylarna. Nästan viktigare snabb leverans nu än priset dock då detta har potential att sabba semestern, dock mekonomens exempelvis ockerpriser kan jag inte gå på. |
|
|
Har du gjort som jag sa? Gå in i realoem.com och knappa in ditt chassinummer och klicka dig fram till kylarna. Där plockar du art.nr. på kylaren som BMW anser att du ska ha och använder som sök-/referens när du letar eftermarknadsdelar. Autodocs tekniker och rekommendationer går INTE att lita på till 100%, snarare bör man veta exakt vad man ska ha själv för att det ska bli rätt! Leveranstid från Autodoc får du räkna minst en vecka, oavsett vad de själva hävdar... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo nu har jag gjort det. 17111436060 enligt realoem.com Jag är mer orolig att det ska ta över 2 veckor... Hmmm... Hittade denna: Länk 1-3 dagars leverans, ny del. Dock står Tillverkarkod: 17111436055 och "rätt" nummer (17111436060) som anmärkning... Vad nu det betyder? |
|
|
Jo just, när jag ändå håller på och ställer massa frågor, har frågat både mekanikern som var med när det hände och på BMW, men nu när jag har den provisoriska lagningen, behöver jag lufta systemet när jag fyllt på kylarvätska? Behövde fylla ungefär 1/2 liter vatten och 1/2 liter kylarvätska totalt efter läckaget. På BMW menade de att man inte behövde lufta om bilen inte "gått torr". Läckaget satt ganska högt upp på kylaren, vid anslutningen till slangen ovanför generatorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.