|
|
|
|---|---|
|
Hej Jag är mycket nyfiken på arbetstempraturen på era bilar. Min pendlar mellan 93-106 Ska det verkligen vara så eller bör jag byta termostat och bättre kylvätska som tål högra kokpunkt.? Bilen går fint inga konstigheter med ska en 3 liters diesel gå så varmt när den är i arbets temp? | |
|
Hej! Vad kontrollerar du "arbetstemp med för anordning? Jag kollade senast igår på väg hem från jobbet, använder Tourqe för att kolla "kylvatten temp". Den visade nästan som du anger... 93-105 grader på "kylvattentemp". Mätaren i instrumentklustret visar oljetemp, den följer kylvatten temp ganska bra men ligger någon grad över om man ska tolka graderingen att raktupp är 100grader. Jag anser inte att det förekommer något fel. Hade en 540i -96a en gång i tiden, den hade en kylvatten temp på 104- 109 grader så att det liggger över 100grader är inget konstigt. Kylarvattnet får en högre kokpunkt av att det är just kylarvatten och att det är övertryck i systemet. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Jag kollar tempen med Carly men det är ju samma sätt säga. Precis mätaren är nog vatten/olja kombinerad tror jag iaf.. kollade efter mitt inlägg i vatten nivån då låg den strax under minimum hällde i koncentrerad glykol strax över max tror inte det gör skillnad men efter det körde jag nu ca 2 mil och då blev det som varmast ca 101 grader. Upplever att den blir varmare när jag åker på motorväg ca 80-110km annars pendlar den mellan 93-97 grader. Undrar om det är fel eller ska vara så? Men upptäcker ju inte sånt om man inte kollar jag menar blir det var kommer fläkten igång osv. Är mest nojig för jag ska snart bila ca 300 mil genom Europa. Mvh |
|
|
Vad är det som oroar dig med den temperaturen? Du vet att traditionell temperaturmätare som står stabilt på 90 eller 100 grader aldrig är så stabil? Den har ett intervall på kanske 75-105 grader då temperaturnålen alltid står på 90 för att inte skrämma normala bilister att något är fel när den rör på sig. På en motorcykel visas det oftast digitalt och där pendlar det för mig mellan 76 till 108 grader. Anledningen att man visar på MC men inte på bil är nog historiken att MC-förare är generellt mer kunniga om fordon än gemene bilist. Det är i alla fall förklaringen jag fått av en ingenjör som jobbar inom tung industri där de också visar mer exakt. |
|
| Är inte direkt orolig så men temperatur kring 106 känns lite för mycket helt enkelt. Följer inte nålen då jag redan vet att den inte exakt. Jag jämför med min gamla f10 525d den lpg alltid undwr 100 grader. | |
|
Jag har samma ”problem” som dig med att tempstickan ej pekar rakt upp, utan den håller sig endast kring 94-96 grader. Ett märkligt fenomen som jag däremot anser visar att något är galet, är att ifall jag trycker fullgas och accar under ett par sekunder, så faller tempmätaren kraftigt för att sen återgå till ca 95 inom 30 sekunder. Jag har en 2013 535d x-drive, och min far har en lika fast 2015, hans temperatur klättrar stadigt till 100 grader, och håller sen sig där utan problem trots många minusgrader. Jag har bytt termostat i min utan att det blev bättre, så nu vettefasen vad man ska kolla härnäst ens. |
|
| Har du gamla eller nya instrumenteringen?alltså den du kan ändra olika mätare på eller har du utan? | |
|
Att temperaturen sjunker snabbt vid hög belastning beror säkerligen på att termostaten öppnar mer efter signal från motorstyrningen som aktiverar värmeelementet i termostaten som då reagerar på detta och öppnar sig snabbt och mycket. Dvs. precis som det är tänkt att fungera - vid hög belastning får motorn bättre kylning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Johan B: precis dit jag ville komma! Dock är de ju skillnad mellan 2013 och 2015 535d årsm enligt Ts därför jag poängterade ifall de skiljer mellan nya o gamla clustret om de kan vara där de är annorlunda. Har båda årsmodellerna oljekylare? Annars kan de ju skilja där oxå när man gasar | |
|
Jag har gamla clustret i min, och min far har nya digitala. Men tidigare hade han en 2011 med samma cluster som jag nu har, och han hade inte dom fenomenen i den som nu jag har, utan tempmätaren stod rakt upp helatiden trots gamla clustret. Jag har sett att det sitter en till termostat i just oljekylaren i min iaf, och har fått tips om att den kan skapa detta fenomen om den inte fungerar som den ska, men har ej gjort något åt det ännu. Jag anser inte att det är normalt att tempen ska ligga som den gör, utan något måste vara fel. Även Bmw verkstan var fundersam, men hade inget tips annat än byta termostat vilket redan är gjort! |
|
|
Jo men temp mätaren är till oljan. Jag har tidigare startat en tråd om just detta fenomen. Jag tror att det är både olja och vatten temp visare för att följer man mätaren men tex torque eller carly så ser man tex att vatten tempen kanske ligger på 70 grader och nålen på mätaren visare det samma medans olje tempen är strax under 30 grader.. ska man följa den så är det ju fel Svårt detta är min vatten temp 106 grader som den har varit som högst nålen visar då strax höger om 100 grader alltså stämmer det på nålen men olje tempen var 92 grader då ska ju den ligger till Vänster om 100 grader.. Skumt detta och BMW hat nog inte tänkt till ordentligt iaf för såna som vi so är intresserade och kollar upp sånt..Dom inte bryr sig bara kör till bilen säger till kanske det man ska göra ändp |
|
|
Vad jag forskat mig fram till så är det en och samma givare till både olja och vattentemp. Mätaren i instrumentet visar ju oljan, och vattentempen kan man få fram via ex. Carly eller dolda menyn. I min bil så är det enligt Realoem en temperaturgivare med reservdelsnummer 13627797957. Jag hittade sen en funktionsbeskrivning på just den givare som säger följande: ”Coolant temperature sensor The coolant temperature sensor is installed on the front of the cylinder head. The coolant temperature sensor converts the temperature of the coolant and therefore of the engine oil into an electrical value (resistance). To do this, a resistance with negative temperature coefficient (NTC) is used. The coolant temperature is the measured variable for the following calculations, for example: Fuel injection rate and nominal idle speed. Functional description A temperature-dependent electrical resistor is used for temperature sensing. The circuit contains a voltage divider where the resistance can be measured depending on the temperature. A temperature is converted using a characteristic curve specific to the sensor. An NTC resistor (NTC) is installed in the coolant temperature sensor, whose resistance value drops when the temperature increases. The resistance changes from approx. 216 kΩ to 33 Ω depending on temperature, which corresponds to a temperature of -55 °C to 160 °C. Structure and inner electrical connection The coolant temperature sensor is connected by a 2-pin plug connection. The resistor is part of a circuit as a voltage divider that is supplied with 5 volts by the engine control. Characteristic curve and setpoint values The electrical voltage at the resistor is dependent on the coolant temperature. A table that specifies the temperature associated with each voltage value is stored in the engine control. This compensates for the non-linear relationship between electrical voltage and temperature. Diagnosis instructions - Failure of the component If the coolant temperature sensor fails, the following behaviour is to be expected: - Fault entry in the engine control unit - Emergency operation with substitute value” Däremot hittar jag ingen felkod med Carly på just denna givare, så jag är lite inne på att det är termostaten till oljekylaren som spökar för mig... |
|
|
Min 530d kommer knappt upp till 100 när jag kör normalt. Kör jag väldigt försiktigt sjunker det något och trycker jag på så går den strax över 100. Ser detta som normalt. Men vad vet jag! |
|
| Zeb: är det via mätaren eller kollar du tempen exakt med Carly eller dold meny? | |
| Min ligger på ca 100 på mätaren vid normal körning, helt normalt | |
| Ja men det gör även min alltid när den är i drift temp men i verkligheten pendlar den mellan 93-106 dast nålen visar 100 som sagt | |
|
Allt är Amerikanerna fel. Självklart går tempen upp och ned när man kör. Termostater brukar börja öppna vid 88-93 grader och inte vara fullt öppna innan 104-106 grader. Därför rör sig kylvattentempen mellan dessa värden beroende på belastning. Nu blev ju dagens amerikaner av yngre generation som har noll koll på hur en motor fungerar, oroliga och körde till verkstaden ock krävde att temperaturen skulle vara stabil annars tror de bilen är trasig och vill stämma tillverkaren. Därför införde biltillverkarna tempmätare på instrumentbrädan som visar stabil temperatur så föraren är lugn, även om mätaren inte har något att göra med hur varmt det faktiskt är i motorn. Allt för att hålla föraren glad och nöjd. |
|
| Bmw-man! Alldeles korrekt! M54 motorn vet jag att tempmätaren står i mittläget från typ 65-115 grader! 120 kokar vattnet👍Min 530d får jag köra rätt inspirerat för att komma upp till 100! Vid långkörning får man dock upp den dit! | |
| Intressant om vattnet kokar vid 120. Nu har ju du 530d det är ju ändå samma motor men kanske 535d arbetar i högre temp ändå. Finns det inte flera som kan kolla hur hur tempen beter sig när bilen är drift varm OBS INTE VIA MÄTAREN utan kollar det verkliag tempen med en app elelr via dilda menyn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.