AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.089

BMW 120D -08 177hk startar inte

se
7
sebhan12
Bmw e46 330i
Hej, nu är det så att min BMW 120D -08 177hk bestämde sig för att ge upp på motorvägen. Jag tänkte höra med er om någon har några tips för felsökning för att kunna hitta felet då en felkodsutläsning inte visar några felkoder.

Hur problemet uppstod:
Jag satt fast i kö på motorvägen i Göteborg och körde kryp körning, när kön sedan släppte tryckte jag gasen i botten och bilen fick gul motorlampa och man kände att bilen började gå dåligt. När jag sedan stod på parkeringen försökte jag starta den igen och den startade efter rätt mycket tugg på startmotorn (den bogserades sedan därifrån). Det blev värre och värre och idag startar bilen inte ens, utan endast när man använder startgas i insuget. De felkoder jag hade precis efter bilen började krångla var på fuelrailen samt partikelfilter och glödstiften.

Vad jag har testat:
1 . Jag har kollat igenom partikelfiltret och där var inga problem.
2. Har testat byta bränslefilter utan resultat.
3. Har lossat returen på bränslesystemet för att se om de kommer bränsle där, men det gör det inte.
4. Har lossat på ledningen som går från tanken fram till fuelrailen och där kommer bränsle.

Fortsättning?
Jag är lite osäker på vad jag mer ska kolla för att hitta problemet, tänkte idag kolla trycket på fuelrailen för att se om det är ok. Men sen har jag slut på idéer då felkodsutläsnaren inte visar några felkoder..

Tack på förhand!

Sebastian
se
7
sebhan12
Bmw e46 330i
En liten uppdatering, trycket på fuelrailen går upp till över 300 bar och bilen startar. Lägger sig sedan runt 300bar och bilen håller sig igång ca 5sekunder och sen går trycket ner till 0 bar. Det jag märkte var att ena halvan av tanken var helt tom, så fyllde på tanken fullt. Detta hjälpte lite då bilen startar nu iaf, nästa steg blir nog att testa trycket från lågtryckspumpen för att se om det är ok. Någon som vet vad det ska vara för tryck här? Någon som har några andra tips som man borde kolla?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som sugstrålepumpen är trasig - är rätt vanligt och särskilt när bilen inte vill gå vid lite under halv tank.

Pumpen sitter i vänstra tankhalvan och pumpar över soppa till högra, där bränslepumpen sitter. Är sugstrålepumpen trasig går bilen så länge det finns soppa kvar i högra tankhalvan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
se
7
sebhan12
Bmw e46 330i
Okej, igår när jag försökte starta bilen var det cirka 20 liter på högra sidan av tanken och 0 i vänstra och då vägrade den starta. Idag fyllde jag upp så det var 24 liter på högra samt 18 liter på vänstra och då går den igång men dör efter några sekunder. Kan det fortf vara sugstrålepumpen som är trasig? Jag kan bara se att de sitter en pump i tanken enligt ritningen :S

Länk

Tack!

Mvh / Sebastian
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.