AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.455

Kondensor placerad framför kylaren? Eller samma kylare som kylarvätskan?

Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Hej
Gäller min 550, e61, 2006.

Var är kondensorn placerad i min bil?
Fick ett förmodat stenskott i grillen i helgen. Upptäckte/hörde när jag parkerade att det pysste fram innanför njurarna.
Mycket riktigt. Ett väsande ljud från en inbuktning i kylarelementets raster, syns att det pyser ut nån form av gas därifrån.

Trodde i min enfald att den stora kylaren till kylarvätskan som satt längst fram innanför njurarna var kylaren till kylarvätskan till motorkylning. Fick småpanik att jag skulle bli utan kylarvätska och inte kunna ta mig därifrån.
Men väsandet fortsatte under ca 30 min. Ingen vätska läckte ut. Kollade vätskenivån i expansionskärlet. Inget problem. Inga varningar i displayen om hög motortemp el låg kylarvätskenivå.

Lyktade dock rätt fränt om "gasen" som pyste ur, inte som jag tänker mig "glykol-ånga" ska lukta om det är pys i det systemet.

Motortemp som vanligt, vätskenivå som vanligt.

Fortsatte min resa efter att pyset avtagit. Dock kyler AC inte längre alls. Vilket får mig att anta att det som jag trodde var kylaren i själva verket är kondensor till ACsystemet.

Eller är det en kombination, så att det både är köldmedel till AC och kylarglykol i samma produkt även om det är separata system, men nyttjar samma kylare?

Har bokat tid på Segerlöfs här i göteborg som har lång erfarenhet av bilkyla, men vill ändå sova bättre på natten innan jag får delarna utbytta.
7700kr ink moms är deras prisuppgift på tel för byte av kondensor. Trista pengar.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har aldrig stött på att man kombinerar kondensors för AC:n med kylvattenkylaren. Kondensorn sitter främst för att få en effektivt fungerande AC. Sedan kan det sitta en intercooler för insugsluften för bilar med turbo och närmast motorn har vi kylvattenkylaren.

I vissa bilar kan man kombinera kylvattenkylaren med oljekylare för automatlåda.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Ja det ser onekligen så ut när jag googlar runt som att den främsta monterade kylaren är kondensorn och bakom den sitter själva kylvätskekylaren.

FÖrklarar ju varför det inte kom ut nån kylarvätska..:)
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Uppdaterar mig själv:
Japp det är en separat kylare monterad framför kylvätskekylaren.
Fått pris på ca 3000kr på byte hos annan firma.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Bytte kondensor/kylare idag.
Äntligen klipp i kylan igen. Rekommenderar Partille Air con service i brodalens ind område.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.