|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag är en ny ägare av en 116i LCI 2009, gått ca 7000 mil, bilen går fint och jämt dock så har den startproblem när jag kört den varm och låtit den stå i 30 min till 4 timmar. Om jag startar den under dessa 30 min så startar den utan problem, alltså start och stop funktionen fungerar perfekt vid rödljus, startar direkt. Symptomen är alltså följande, trycker jag bara på startknappen så går startmotorn i 20-30 sekunder och ibland så missar den att starta men lyckas den så går den ganska ojämnt i ca 2-3 sekunder för att sedan gå normalt, om jag istället trycker lite på gasen vid start så hoppar den igång ganska direkt. Jag har läst runt bland detta forum och letat som en galning på andra ställen om folk som haft liknande problem men jag har inte hittat något, det har pratats om kamaxelsensorerna så jag har faktiskt köp en ny och bytt den (Från BMW 1500 kr), sedan har jag flyttat den jag bytt till andra kammen, min tanke var att det kan inte vara 2 som gått sönder? Detta hade ingen effekt på problemet, sen så har den aldrig tjuvstannat, den går jättefint när man väl startat den. Nu har jag sett några som skrivit om Nox sensorn som kostar 4000 men vilka symptom är det om denna är trasig/dålig? Jag har kollat felkoder och det finns inga registrerade och som sagt så startar den direkt om jag ger den lite gas. Finns det någon här som har liknande problem? Någon som kan hjälpa? Tack! | |
| Ok om ingen har någon ide så kanske någon kan rekommendera någon bra BMW mek runt södra sidan av Stockholm? | |
|
Hittat fel? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Nix, felet är kvar utan varken försämring eller förbättring, kollade felminnet någon dag sedan utan några fel i loggen. | |
|
Utan att ha koll på exakt hur systemet är uppbyggt på din bil, tycker jag det spontant låter som backventilen i bränslesystemet kan läcka...dvs. du tappar efter en stund bränsletrycket som ska stå kvar i ledningarna fram till nästa start. Jag skulle nog försöka mäta bränsletrycket vid olika scenarior - "kallstart", "varmstart", drift etc. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok tack för info @Johan B, tyvärr så saknar jag utrustningen för detta, får nog bli ett verkstadsbesök när jag tröttnar. | |
| Inne på verkstad idag, vi får väl se vad dom hittar. | |
|
Ok! Dom har felsökt och enligt verkstad (Bil & Motorteknik i Huddinge) så tror dom att det är spridarna, tydligen ett känt fel på dessa motorer och dom ligger bakom massa konstiga fel, byte av dessa ink. Arbete 15 000 :- Jag pratade lite med Per Larsson ägaren och han gav bra förklaringar på dom problem jag har och hur det är kopplat till spridare och av det jag läst så är denna firma riktigt bra och inte typen som blåser sina kunder så jag litar på Per men reparation får vänta tills jag fått ihop cash, Per nämnde dock att jag kan testa och köra i en rengörarvätska för spridare i tanken, köra en tank och har jag tur så blir det bättre, så vi får se. Kostnad för flask och felsökning 1255 :- |
|
| Ibland kan ett nytt batteri göra susen. | |
|
Vår 118i har gått 24600 mil utan mer problem än byte av kamkedja. Har du 1.6 motorn eller 2.0? Båda har 122 hk. |
|
|
1.6 motorn, jag har nog bara otur, bilen jag köpt har stått ganska mycket. |
|
| En liten uppdatering, jag lämnade in den på verkstaden för byte av dessa spridare, plus en stor service där man bytte tändstift och 21 000 :- senare så går bilen som ny, riktigt pigg, startproblemen är borta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.