|
|
|
|---|---|
|
Hej, har haft en del strul med min E92 - N53, bytt högtryckspump och bränsletrycksregulator, tändspolar, stift men får ibland gul varningslampa och felkod P29 bränsletryck. Har tidigare haft felkod för nox givare men den ger ej den koden längre. Varit hos bmw och läst felkoder, lågtrycksgivaren bör bytas säger dom. Idag på väg hem tändes åter gul lampa, bilen gick med lägre effekt förståss, körde ca 6-7km hem, bilen gick ojämnt typ som att kraften pulserade lite. När jag stannade bilen luktade det lite som "bränt avgaser" om den. Lite som att katalysator/ljuddämpare var fastkorkad. Är det ens möjligt att det skulle kunn hända?? Mvh | |
|
Hmm.. det är inte så att du behöver köra ett renbränningsprogram? /Andes |
|
|
Oj hur gör jag det?? Mvh |
|
|
Vad är ett renbränningsprogram? NOx katalysatorn fungerar som så (ur minnet så jag kan minnas helt fel) att kväve "föroreningarna" (NOx) lagras så att sägs o förbränns sedan vid hög temperatur i NOx katalysatorn genom att motorstyrningen pumpar på lite mer bränsle. Detta sker typ i intervaller om 1-2 minuter. Har tex NOx sensorn (den som talar om när det är dags att pumpa på lite mer bränsle?) gått sönder så funkar inte denna process som tänkt. Hur långt har bilen gått? Om du "bankar" på katalysatorn, låter det som att nåt skulle vara löst där inne (inget bra!)? |
|
|
Om NOX sensor och katalysator är hela ställer DME om till lambda 1 och försenar tändning för att öka avgastemp från ca 250 till 800 °C. Kanske ca var 200:e mil. Bilen går ryckigt och mycket bränsle som inte syns i färddatorn. Finns få N53 med fungerande NOX katalysator dvs kan lagra NOX i ca 60s. Ingen varning om dålig NOX katalysator kommer upp för att BMW ska slippa att åtgärda "skräpet". Tror att det var spridare innan version 11 som förstörde. Länk Appen Torque är smidig till OBD avläsningar |
|
|
Okay tack för svar! Bilen har gått 12000mil. Ska gå under och banka lite på avgas försöka kolla om nåt är löst. Kanske denna temphöjning som skojar med mig då, luktade "varmt" då jag stannade bilen.... Mvh |
|
|
Enligt Carly-appen kan jag läsa ut antal gram 'sulfur mass stored in cathalyst'. Den var hög och för att bränna rent finns ett program i ovan nämnda app. Man behöver köra 110+ i ca 30 min enl servicekillen på BMW. Det är den info jag har iaf. /Anders |
|
|
Nu har jag varit ute en sväng och det finns 573,44 mg svavel lagrat i nox-katten (här är vi exakta!) Skalan är 0 - 800 mg. Gulmarkering börjar vid 660 och röd vid 720. 386 mil sedan senaste 'desulfateringen.' För att en sådan ska kunna genomföras måste bilen köras i minst 115km/h och i minst 30 min enl appen. /Anders |
|
|
Tack för tips & svar! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.