AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.422

f10 2015 x drive hakar när ja gasar lite

Be
4
Beki Goq
520d x drive 2015
hej har en f10 2015 x drive och hakar när jag ska komma igång ock gasar lite ,
sen när jag gasar mer det märks inget undersökning. tack om non kan hjälpa.

Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Kanske EGR-ventilen som öppnar för mycket?

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Be
4
Beki Goq
520d x drive 2015
jag tror att det är någon me driv såm hakar

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Vad menar du med hakar? Hakar i någonting?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Fördelningslådan?

Inte helt ovanligt tyvärr...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Be
4
Beki Goq
520d x drive 2015
Hej, om det är fördelningslådan det är fel på. Vad är de värsta som kan inträffa om jag fortsätter köra ?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, jag vet inte exakt men det lär bli värre ljud och "hugg".
Till slut kanske den rasar helt...

Be en verkstad koppla ur fördelningslådan och se om ljudet försvinner.
Är lite osäker på om det går att göra elektroniskt via datoruppkoppling eller om man måste gå in mekaniskt och åtgärda på något sätt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag hade problem med fördelningslådan på min förra bil och fick den utbytt. Den hade samma typ av fenomen under acceleration, om det är felet kommer det bara att bli värre och värre.

Rätt eller fel, men enligt vad jag fick veta så var det ingen fara med att köra vidare, förutom att förr eller senare så driver inte bilen längre och man blir stående.

Oavsett är det nog lika bra att få den undersökt..
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Att bli stående för att fördelningslådan lägger av låter inte så sannolikt. I xDrive har du sedan lång tid tillbaka alltid drivning på bakhjulen. Det skulle vara i så fall om fördelningslådan har skurit ihop totalt och låser all transmission.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
pi
9
pilatus79
520dx Aut. -17
Tjenare. Jag lämnade in min 520dx idag som hacka vi både gaspådrag och tex farthållare på motorvägen. Dom bytte egr-ventilen då den kärvare lite. Problemet borta. Tog dom några timmar att fixa, dom gjorde service samtidigt.
Låter bra, och framför allt billigare än fördelningslådan.

Waterlily - jag har inte forskat i det så mycket, det var bara vad jag fick veta när jag frågade. Eftersom det var rätt illa med hackandet och ryckigheten så körde jag inte mer efter det ändå. Felet i min låda var mekaniskt om jag minns rätt och det var förklaringen jag fick. Den stora poängen var att felet inte skulle påverka något annat men det kan ju skilja från fall till fall antar jag.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Det är alltid svårt att här ge en 100 procentig analys. Därför gillar jag när många tänker brett för att hjälpa frågeställaren att ringa in orsaken.

Förra året fick jag till sist byta EGR-ventilen efter att jag vid några gånger fick felet ”Fel på drivlinan”. Felet bara uppstod och bilen kändes helt normalt. Sedan läste jag här att krånglande EGR-ventil kunde ge detta fel. Senare fick jag felet igen vid start från en parkering och motorn höll på att dö. Då var jag beredd och förstod att ventilen hade öppnat för mycket. Avläsning av felkoder m.h.a. en kompis instrument pekade ut EGR-ventilen. Efter byte av ventil tycker jag bilen, i vissa lägen då jag kör sakta och mesigt, tvekar då jag trycker ned gasen sakta. Får väl köra lite mer aktivt vid gaspådrag.

Hur som helst så tycker jag att detta forum är mycket bra. Fin stämning där alla vill hjälpa till med på fakta, synpunkter och personliga preferenser. Tack alla deltagare.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.